Recent Posts

Sunday, December 6, 2009

Dia atau Aku



"Mak cik ada anak?
" soalan ditanya ketika sedang mengambil "social history" seorang patient yang kelihatan agak muram.

"Ada... 2 orang" jawabnya seperti sedang menyembunyikan sesuatu.

"Umur anak dah berapa ya?" tanyaku lagi.

"Yang sorang tu, xingat dah.. Sorang lagi tingkatan 4" jawabnya.

"Yang xingat tu, dah kerja ke, tengah belajar kat U ke..." soalku ingin memastikan kerana umur bagi anak adalah maklumat penting.

"Dah kerja dah.. Kat kilang Proton." jawabnya.

"O0oo.. kiranya, anak makcik la yang sara family sekarang?"

"Tak. Dia memang tinggal dengan makcik. Tapi, dia ada isteri sendiri. Makcik dulu kerja, tapi lepas sakit2 ni, berhenti la.. Suami pun dah sakit xboleh bangun sekarang ni. Memang dah lama xkerja la.. Kira sekarang ni, adik pompuan makcik la yang tolong bayarkan kos hospital ni.. Entahla dik... makcik rasa anak makcik marahkan makcik kot." bergetar nadanya menjawab.

"Kenapa makcik cakap camtu? Makcik ada masalah ke dengan anak makcik?" akoo cuba mengorek.

"Camtu la dik. Sekarang ni pun, dia xdatang pun melawat makcik kat hospital. Dia pergi balik kampung isteri dia." jawabnya lagi. Matanya mula bersinar dengan air mata.

Akoo kaku seribu bahasa. Tak ada ucapan selain mengenangkan ayat Allah Taala,

"Tuhan kami, kurniakanlah kami dari isteri-isteri kami dan keturuanan kami sebagai PENYENANG HATI kami dan jadikanlah kami sebagai pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa" (Al-Furqan : 74)


Mungkin selalu melihat drama atau cerekarama yang mengisahkan tentang Si Tanggang anak derhaka dan sebagainya. Itupun, sudah mampu mengusik jiwa. Apatah lagi bila berdepan dengan realiti.

Namun, selalunya bila berdepan dengan perkara2 sebegini, kita hanya akan melihat sebelah pihak. Selalunya, kita akan melihat, "apa yang patut DIA buat".. Dia sebagai anak, xboleh wat camtu. Dia sepatutnya camni... camni... camni... Tetapi, akoo lebih suka memilih pemikiran "apa yang patut AKOO buat". Andai kata anak akoo, camni, akoo patut buat camni... camni... camni...

Bukan mencari salah, tetapi mencari penyelesaian. Mungkin, si anak berkelakuan begitu, atas tindakan kita sendiri. Mungkin, si anak berkelakuan begitu, kerana kita dahulu, juga derhaka kepada orang tua kita(astaghfirullah... tiba2 teringat kat ummi..). Mungkin, anak kita berkelakuan begitu, kerana hanya hendak mendapatkan perhatian. Siapa tahu? Jadi, usah banyak fikirkan perkara yang luar bidang kuasa kita iaitu "apa yang patut DIA buat", tetapi fikirkanlah "apa AKOO patut buat".

"Soal hati ni, kuasa Allah Taala. Dalam soal ni, apa yang kita boleh buat, doalah banyak2 makcik. Doakan Allah Taala lembutkan hati anak makcik. Kalau dua2 xnak mengalah, dua2 yang rugi. Makcik jangan terlalu ambil hati dengan anak makcik, insyaAllah Allah Taala akan buat anak makcik xambil hati ngan makcik. InsyaAllah... Saya pun akan turut doakan..." akoo mula bersuara menenangkannya. Mengajarnya pemikiran "apa patut akoo buat" dan cuba mengurangkan pemikiran "apa patut dia buat".

"Anak sorang lagi ok kan? xde masalah?" akoo bertanya lagi...

Dia hanya mengangguk. "Alhamdulillah.. Kalau camtu, yang anak lagi sorang ni, jaga betul2 ya cik. Doa anak ni, antara benda yang kita boleh bawa masa kita mati nanti tau."

"Yela dik.. Terima kasih banyak sebab sudi dengar masalah makcik ni" dia mula melemparkan senyuman.

"Makcik pun tolong doakan saya ek. Payah belajar sekarang.. Hehehe.. Ok, saya pegi dulu. Assalamulaikum" balas akoo dan terus melangkah ke luar wad.

Alhamdulillah... Hati akoo puas. Akoo dapat memberi dan pada masa yang sama, menerima. Menerima dengan BELAJAR SESUATU daripada kisahnya.

4 comments:

-m3- said...

alhamdulillah...=)

Mohd Aizat Bin Mohd Saleh said...

Ibu bapa boleh jaga anak ramai, tapi ramai anak tak dapat jaga hanya dua ibu bapa..sedih kan?

bOnOt said...

hmm... camtulah jat.. speechless... sebab, nak cakap banyak2 pun, ana pun bukanlah seorang anak yang baik..

nur dalilah said...

sebab 2 la syurga di bwh tapak kaki ibu.

wlpun senua tau hakikat 2,kite mcm masih blm terima kenyataan.

bila dh jd ibu bapa suatu hari nanti,masa tu baru kite rase ape yg di tanggung ibu ayah kite dulu.masa tu kalau nak menyesal pun dah tak berguna.

redhaallahi firedha alwalidaini.
keredhaan Allah terletak pd keredhaan kedua ibu bapa.

diri ni pun bknlah anak yg baik cume hrp dpt perbaiki diri jd hamba Allah yg baik dan anak yg baik.