Recent Posts

Wednesday, December 30, 2009

Lambakkan lagi!


Sedang makan tengah hari pada hari Ahad tempoh hari, TV dewan makan kolejku kelihatan terbuka. Melodi! Wah... Sudah lama akoo meninggalkan zaman melihat rancangan ni. Akhir sekali ialah waktu persekolahan dulu. Waktu tu, akoo agak update dengan perkembangan2 hiburan tanah air. Maklumlah, di sekolah, sudah tentu kawan2 akan membeli buku2 seperti Gempak dan Utopia. Bila pulang ke kampung pula, penuh pula majalah seperti URTV, Mangga dan sekutu2nya yang dibeli oleh kakak akoo.

Apa yang menariknya, rancangan Melodi pada hari itu, mengeluarkan satu isu yang amat membimbangkan para penggiat "hiburan" tanah air iaitu kebanjiran bilangan artis2 baru yang muncul seperti "cendawan tumbuh selepas hujan"(wah.. berperibahasa la pulak). Mana tidaknya, rancangan2 realiti TV yang menjadi satu langkah ekspres untuk menjadi artis agak berLAMBAK. Akademi Fantasia, Malaysian Idol, Bintang RTM, Raja Lawak, Akademi Nasyid(saja selitkan... hehehe), dan sebagainya.

Timbul suara2 yang mempertikaikan kualiti golongan ini. Dan, mula timbul golongan yang berbicara soal apa kriteria atau kelayakan untuk menjadi seorang itu menjadi seorang penghibur. Kerana, mereka mula sedar, bahawa hanya berapa kerat sahaja golongan2 ini yang terus menyerlah. Mawi, Adam, Jacquline Victor. Nama lain yang dahulu meletup, terus hilang dan entah ke mana.

Namun, walaupun keadaannya begitu, masyarakat masih GERSANG untuk menjadi artis. Mungkin kepopularan artis yang kadangkala mengalahkan Perdana Menteri itu yang menarik minat semua. Kadangkala, biodata artis itu, diketahui melebihi mengetahui biodata sendiri. Hehe.. Uniknya manusia ni kan?

Ya, akoo akui. Ini budaya hedonisme. Masyarakat yang sangat suka berhibur. Namun, seperti biasa, kurang alternatif di peringkat mereka yang mendakwa apa yang masyarakat lakukan adalah salah. Ada, tetapi masih kurang. Walhal, semua orang tahu, bahawa Islam xmenghalang hiburan, asalkan kena pada syaratnya.

Bagi akoo, bilangan mereka yang faham tentang Islam, dan ingin menyampaikannya dalam bentuk hiburan perlu ditingkatkan dan dirancakkan lagi. Pada masa yang sama, budaya ilmiah yang disebut "poyo" oleh golongan masa kini juga perlu ditambahrentakkan. Kerana, bagi akoo, hedonisme di Malaysia ini, kemungkinan akan mengalami kejatuhan jika isu di atas terus bergelora. Saat itu, menjadi seorang artis, bukan lagi satu kemasyhuran, bahkan dilihat "murah" oleh masyarakat. Maka, mereka akan mula mencari BENDA LAIN, yang memberi impak yang sama. Apa benda itu? Itu yang harus kita fikirkan.

Jadi, kita harus berterima kasih kepada AF, Malaysian Idol, dan sebagainya. Teruskan meLAMBAKkkan artis. Hehehe.... Sekadar pandangan.

8 comments:

nur dalilah said...

program mcm 2 takkan di lambakkan kalau takde permintaan.
dan utk yg nak cari jln mudah
tentulah program2 mcm ni yg jd sasaran.peluang dah ada dpn mata.

kalau dah masyarakat kite berfikiran mcm 2,hidup ni utk hiburan semata2,dah tentulah ade pihak yg akan memanipulasi golongan ni utk kepentingan dan keuntungan sendiri.

dan masyarakat kite,semata2 nak cari jln mudah,self-satisfaction yg tak kekal lama,sanggup abaikan pelajaran,pelajaran dah jd tak penting.

sedar tak sedar,manpaknye kite skrg ni sedang di ambang penjajahan semula.

wallahualam....

bOnOt said...

betol pandangan tu. memang benar permintaan untuk program2 camtu tinggi untuk masa sekarang.

Tapi, diri ini melihat, KEMUNGKINAN(mungkin ya, mungkin x), akibat terlalu berlambaknya artis express, sampai satu masa nanti, prog2 ini sudah menjadi xrelevan.

Jika melihat situasi sekarang, memang seperti apa yang saudari utarakan.

Jadi, apa yang diri ini cuba utarakan ialah, sebelum tibanya detik orang menolak prog2 seperti ni, kita sudah patut sedia memikirkan alternatif apa yang patut kita bagi untuk mereka, sbelum hedonisme memberikan alternatif mereka.

bOnOt said...

betol pandangan tu. memang benar permintaan untuk program2 camtu tinggi untuk masa sekarang.

Tapi, diri ini melihat, KEMUNGKINAN(mungkin ya, mungkin x), akibat terlalu berlambaknya artis express, sampai satu masa nanti, prog2 ini sudah menjadi xrelevan.

Jika melihat situasi sekarang, memang seperti apa yang saudari utarakan.

Jadi, apa yang diri ini cuba utarakan ialah, sebelum tibanya detik orang menolak prog2 seperti ni, kita sudah patut sedia memikirkan alternatif apa yang patut kita bagi untuk mereka, sbelum hedonisme memberikan alternatif mereka.

nur dalilah said...

boleh dr.bonot terangkan dlm bahasa yg lebih mudah,ape sbnrnye yg cube di sampaikan oleh dr.bonot ni.

~confused~

bOnOt said...

ops... tinggi sangat ek bahasa? sori2.. rasanya BM dulu xde la power sangat. hehehe...

camni beb.. pandangan gua(baru nampak bahasa "mudah" sket), program2 ni, MUNGKIN satu hari nanti akan ditolak oleh masyarakat.

sebab apa? sebab ketidakrelevenan(bahasa susah ni) program ni makin terserlah.

So, sebelum masa program ni jadi xrelevan sampai, kita kena fikirkan satu program yang mampu ganti program ni, tapi bagi impak yang sama. Dan, harapnya program yang kita fikirkan ni, dapat tarik golongan2 ni, ke arah Islam. InsyaALlah...

Tapi, masih terlalu idealistik. Mungkin gua kena pk dalam lagi.

Tu je..

nur dalilah said...

tak kisah la walaupun terlalu idealistik asalkan realistik n boleh di trima akal.

hairan la knp mesti lambakkan bkn kurangkan???knp tak rehatkan je industri hiburan ni dgn hiburan2 yg tak melambangkan identiti sebuah negara islam.

mcm mane nak buat program yg berbentuk islamik sdgkan setiap hari masyarakat kite di suap n di bg mkn dgn hiburan yg keterlaluan???

nampaknye kena la tunggu doktor bonot bukak recording company n stesen tv yg akan mengubah hiburan dkt malaysia ni supaya lbh relevan.

p/s:-kalau lari tajuk lg tak tau la...

bOnOt said...

kenapa gua kata lambakkan? Kalau saudari lihat, hiburan tu xpayah dilambakkan lagi, sebab memang dah BERLAMBAK. Lambakkan di sini ialah lambakkan artis2 ekspress ni, supaya last skali orang menyampah dengan hiburan. Tu yang gua lihat la..

Kenapa gua xbincang soal SENYAPkan terus industri hiburan? Kerana, itu lebih idealistik bahkan gua lihat, mungkin xrealistik untuk dicapai dalam keadaan sekarang.

Soal alternatif, xsemestinya "alternatif" yang dicadangkan itu adalah "hiburan islamik" seperti yang kita faham sekarang. Nasyid, akademi quran etc... mungkin ada BENDA LAIN.

Tapi, dah ada manusia sedang berusaha ke arah menyediakan syarikat rakaman sendiri n stesen tv sendiri. Doakan beliau berjaya.

nur dalilah said...

ok2.masing2 ade pandangan sendiri kan.bkn senang nak puaskan hati semua pihak kan.wish u all da best~thumbs up~