Recent Posts

Monday, February 8, 2010

Liwat: Serangan dijadikan Peluang


Kecoh 1 Malaysia tatkala tiba2 media perdana menjadi bahan yang tidak sesuai dibaca oleh "budak bawah umur". Dalam dunia tanpa sempadan ini, sudah tentu pelbagai respon dapat diperoleh. Masing2 dengan cara masing2 memandang sesuatu perkara.

Dalam isu ini, akoo mengambil jalan untuk tidak mudah melatah seperti yang dinukilkan oleh Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman dalam blognya. Lebih baik mengikuti dan melihat apa yang bakal dibuktikan selepas ini. Tambahan pula, akoo cukup menyampah dengan orang yang mengawal media, yang hanya pandai memutarbelitkan isu. Perbuatan ini sungguh KEJI!!

Namun, akoo melihat, ada satu peluang yang agak terlepas pandang oleh kita ummat Islam. Peluang untuk menyampaikan Islam. Ya, sekarang ini, satu Malaysia sedang menyaksikan isu ini, sedang menantikan apa keputusannya. Maknanya, statement2 tentang isu ini, dengan mengambil pandang sisi daripada Islam, akan dinilai dengan teliti oleh masyarakat. Jika kena cara dan strategi, penerimaan masyarakat terhadap Islam akan meningkat, InsyaAllah...

Dalam isu ini, 2 perkara yang perlu diberi kesedaran. Satu, soal buruknya liwat itu sendiri. Kedua, soal Islam juga melarang tuduhan tanpa bukti yang kukuh.

Dalam soal yang pertama, jika diambil dari aspek kesihatan, liwat(homosexual) adalah antara sebab utama penularan satu penyakit yang amat menggerunkan saat milenium ini, AIDS. Bahkan, kemungkinan mereka yang punya "selera" sesama sejenis ini, mempunyai masalah psikologi. Fahamnya apa? Fahamnya, andai ada golongan yang mempertahankan golongan homosexual seperti yang berlaku di Barat, mereka harus belajar kesihatan.

Dari segi logiknya, baiklah... Andai liwat dibenarkan, sudah tentu dunia akan menjadi tidak stabil. Kerana apa? Kerana, manusia memerlukan zuriat untuk meneruskan generasi. Andai kata dunia menerima golongan homosexual sekali pun, satu hari nanti, golongan ini akan ditolak kembali kerana pada saat itu, manusia akan sedar akan ketidakrelevanan perbuatan tersebut.

Bagi soal yang kedua pula, ada golongan yang cuba menjatuhkan imej seseorang dengan menuduh individu terbabit melakukan perkara yang tidak senonoh. Perkara ini dilarang dalam Islam. Bahkan, dalam hukum hudud, hukuman bagi orang yang menuduh zina adalah sama dengan hukuman orang yang berzina. Ditambah pula, apabila ada saksi di antara empat saksi yang goyah hujahnya, kesemua saksi dihukum dan tidak boleh menjadi saksi untuk selama2nya.

Subhanallah... Cantik sungguh kan hukum Allah Taala? Sebab itu, akoo melihat, kecantikan hukum Allah Taala ini perlu dijelaskan kepada mereka yang masih belum nampak kecantikan ini. Bahkan, bagi akoo, isu ini mampu dijadikan satu stimulator untuk masyarakat bukan Islam menerima hudud di Malaysia. Justeru, wacana2 perlu diperlebatkan tentang isu ini. Mudah2an Allah Taala berikan kefahaman kepada mereka.

Sekadar pandangan.

0 comments: