Recent Posts

Sunday, February 7, 2010

Suka Krisis


"Pantang saya dalam hidup ni ialah KRISIS" sebut seorang mahasiswi sewaktu sesi taaruf.

Akoo hanya mampu tersenyum. Melihat uniknya ciptaan Sang Pencipta. Lain orang, lain pemikiran. Sudah tentu ada beza. Namun, itulah yang menjadikan ciptaanNya itu tersangat unik sehingga mampu mengucapkan "Subhanallah.." Dalam soal ini, akoo berbeza dengan watak terbabit, kerana "akoo sukakan krisis".

Mungkin ada yang akan mengatakan diri ini pelik, kerana suka akan krisis. Namun, percayalah... Bagi akoo, krisis mematangkan akoo, kerana apabila krisis melanda, otak akan ligat beroperasi, memikirkan cara untuk menghadapi dan menyelesaikan krisis terbabit. Saat krisis melanda, pengharapan kepada Yang Menurunkan Krisis adalah pada tahap optimum. Sebab itu, akoo cukup suka akan saat itu, bukan ingin meminta, tetapi akoo seronok kerana banyak belajar daripadanya.

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan apa yang mampu ditampungnya"

Kadangkala, mungkin akibat terlalu mengikut emosi, krisis bisa menimbulkan kekecohan dalam hidup. Sampai satu ketika, terasa seperti kita adalah orang yang paling malang dalam dunia ini. Sampai ada yang mula hilang yakin kepada diri sendiri. "BODOH!!" Perkataan ini pernah diajukan kepada diri sendiri saat krisis melanda. Akhirnya, mula belajar satu perkara yang sangat berharga "Belajar dengan kesilapan". Subhanallah... Dahsyat sungguh Allah Taala. Dengan membuat silap juga, kita mampu belajar.

"Sesungguhnya bersama2 kesusahan itu, ada kesenangan. Bersama kesusahan itu ada kesenangan."

Dalam membina pengaruh juga, krisis sangat berguna. Ilmu ini akoo dapat sewaktu Seminar Pemikiran Nik Aziz. Jika kita perhatikan, tokoh2 hebat, sentiasa mencipta "krisis", dan dengan itu, mereka "xdilupakan". Fahamnya apa? Fahamnya, apabila kita mencipta krisis, semua orang sentiasa menunggu apa statement kita selepas ini. Dan, pada masa inilah, orang akan menilai dengan dalam setiap ulasan kita. Bukankah itu peluang yang sangat baik untuk menyampaikan Islam?

Nik Aziz sebagai contoh. Sentiasa mengeluarkan statement yang agak "kontrovesi". Namun, sedar atau tidak, dengan statement2nya itu, beliau telah berjaya mengaut media yang sebenarnya milik pihak lain, tertumpu kepada beliau. Xpasal2, walaupun kuasa media berada di pihak lawan, gambar dan statement kita, keluar muka depan surat khabar mereka. Bukankah itu publisiti dan orang yang panjang akalnya akan mula mengenal kita, dan akhirnya tahu siapa benar dan siapa salah.

"Seseungguhnya Kami jadikan mati dan hidup itu sebagai ujian bagi menilai siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya"

Justeru, sekiranya krisis melanda kita, HADAPILAH DENGAN SENYUMAN. InsyaAllah, ada sesuatu yang baru akan kita belajar dengan krisis tersebut.

"Kehidupan adalah Universiti"

0 comments: