Recent Posts

Tuesday, February 9, 2010

teruskan memBENCI!




"Hate the crime, not the criminal" itulah nasihat Kamen Rider W kepada Kamen Rider Accel.

Benar! Bahkan, itulah yang diajar oleh Islam. Bukan pendosa yang kita benci, tetapi dosa yang dibuat. Islam itu adalah rahmatan lil 'alamin. Fahamnya, "cara hidup" versi Allah Taala ini, bukan sahaja untuk ummat Islam, bahkan mereka yang bukan Islam, hatta makhluk2 lain selain manusia turut mendapat faedah daripada Islam.

Justeru, Islam mengajar kita untuk memBENCI dosa(maksiat) yang dilakukan, bukan pelaku dosa. Kerana apa? Kerana dosa adalah perkara yang Allah Taala benci, jika Allah benci, kita juga patut benci. Kerana dosa merosakkan kestabilan alam yang indah dengan Islam.

Mungkin kita pernah dengar tentang kisah sahabat yang sedang merejam seorang wanita yang ingin bertaubat kerana melakukan zina. Semasa merejam, darah daripada wanita terbabit terpercik ke muka sahabat tersebut mengakibatkan sahabat tersebut naik berang nak mengeluarkan kata2 kesat kepada wanita terbabit. Lantas, Nabi SAW menegur beliau atas tindakan beliau tersebut. Kerana apa? Kerana yang kita benci adalah dosa yang dilakukan, bukan pendosa yang melakukan. Pendosa terbabit dengan rela hati telah menyerah diri kepada Nabi SAW untuk bertaubat. Jika taubatnya diterima oleh Allah Taala, dan dia mati dalam keadaan yang diredhai Allah, maka tahapnya adalah jauh lebih baik daripada kita yang masih belum jelas bagaimana nasib kita nanti.

Mungkin, kita beriman sekarang. Siapa tahu, hasutan Sang Penghasut sungguh hebat dan licik. Kemungkinan, kita bakal tewas dengan hasutan mereka. Nauzubillahi minzalik....

Benci, biar kena pada tempatnya. Bukan pada siapa yang melakukan, tetapi pada apa yang dilakukan. Namun, mungkin itu perkara yang paling ideal mampu kita lakukan. Sebagai manusia, sudah tentu susah untuk lari daripada benci kepada siapa yang melakukan. Akoo akui, kerana akoo juga manusia yang hampeh lagi hina. Namun, apabila membenci, JANGAN TERLALU BENCI, kerana berapa ramai orang yang kita benci suatu ketika dahulu, sekarang menjadi orang yang paling kita sayang? JANGAN TERLALU CINTA, kerana berapa ramai orang yang kita cinta dahulu, kini, menjadi orang yang paling kita benci?

Pelik kan? Memang pelik. Kerana itulah keunikan manusia, sebaik2 kejadian ciptaan Allah Taala. Sekadar renungan untuk difikirkan bersama.

Teruskan memBENCI. Bukan siapa yang melakukan, tetapi apa yang dilakukan.... yang Allah juga BENCI!!

Sambungan artikel BENCI tanda SAYANG

0 comments: