Recent Posts

Monday, August 30, 2010

Nilailah dengan HATI


"Weh, ko rasa camne ek? Ustaz ni cakap boleh, ustaz tu pulak cakap xboleh. Kita nak ikut kata ustaz mana ni?" keluh seorang sahabat. Bingung.

Kecoh lagi. Sekarang isu bukan Islam masuk masjid pula. Ramai yang menimbulkan rasa bimbang, takut2 orang awam seperti akoo akan keliru dengan perbezaan "fatwa" yang dikeluarkan oleh pelbagai pihak. Malah, jika tidak dikawal perbezaan ini, bibik2 perpecahan akan mula terlihat. Di saat itu, "mereka" akan tersenyum gembira, bertepuk tangan. Tanda mereka sudah "berjaya".

Namun, dari sudut pandangan yang lain, kelihatan serangan demi serangan ini kian membuatkan masyarakat celik. Ya, celik Islam. Kesan polemik ini, masyarakat mula mencari, "apa" sebenarnya "kebenaran" dan SIAPA yang membawa kebenaran itu juga mungkin lebih terlihat. Benarlah kata bijak pandai(siapa tu?), KELIRU itu permulaan bagi ilmu. Apabila kita keliru, bermakna, kita berfikir, dan apabila kita berfikir, kita akan berusaha untuk mendapatkan jawapan.

Perlu diingat, "mereka" sentiasa mencari jalan untuk menghapuskan din Allah Taala ini. Benar, mereka sekali2 tidak akan pernah berjaya, kerana Allah Taala sentiasa menjaga din ini. Namun, itu bukan asbab untuk kita leka tanpa waspada.

Oleh sebab itu, mereka yang punya ilmu atau "ahli" tentang syariah Islam, perlulah bijak dalam berhujah dan bertentang pendapat dengan "ahli" yang lain. Berfatwalah atas dasar kebenaran, bukan atas dasar sentimen dan kepentingan. Benar, situasi sekarang memerlukan ulama yang dilihat terbuka, namun tidak menggadaikan prinsip. Ulama' yang mengawal pemimpin atau politik, bukan dikawal. Namun, mungkin senang untuk ditulis, sukar untuk dilaksanakan bahkan ditemui ulama' seperti ini.

Bagi orang awam termasuk akoo, ingatlah pesan Nabi SAW, "Mintalah fatwa dengan HATImu". Bukan SIAPA yang perlu dilihat, tetapi APA hujah mereka yang lebih kukuh dan yakin di HATI kita untuk mengamalkannya. Walaupun fatwa itu dikeluarkan oleh orang atau pihak yang kita tidak sukai sendiri pun, andai kata hujahnya benar dan kukuh, maka ia perlu kita terima. Jika mampu dan punya peluang, pedalamilah ilmu syariah.

Kemungkinan, zaman "boleh buat sebab ustaz tu cakap boleh" sudah tidak relevan. Generasi Y ini memerlukan "boleh sebab 1..... 2... 3.... , tak boleh pula sebab 1... 2.... 3....".

"Bukan tengok ustaz mana. Patut tengok.... Ustaz ni, apa hujah dia. Ustaz tu, apa hujah dia. Allah Taala dah bagi ko akal, fikirkanlah dengan neutral, mana pandangan yang lebih kukuh dan lebih yakin di hati ko untuk ko amalkan."

Sekadar pandangan "orang awam". Tak setuju pun tak kisah.

2 comments:

Anonymous said...

ulama' punca pepecahan... jadi pembawa fitnah besar..

akhir zaman la katakan...

moga cepat lah datang pembela dan pembawa kebenaran.. zahir al-mahdi ke.. cepat berlaku kegemilangan islam kali ke 2

bOnOt said...

salam~

lebih elok jika saudara bukan sekadar MENANTI "pembela dan pembawa kebenaran" datang.

JADIlah pembela dan pembawa kebenaran tersebut. Ayuh!