Recent Posts

Thursday, February 12, 2009

::Analogi: Ilmu yang jarang diperoleh::


"Sesungguhnya bersama kesusahan itu ada kesenangan. Bersama kesusahan itu ada kesenangan."

Satu lagi ayat Allah SWT yang perlu dijadikan motivasi oleh ummat Islam. Satu persoalan yang boleh dikeluarkan dari 2 ayat ini ialah "Kenapa Allah Taala ulang 2 kali benda yang sama? Nak yakinkan kita? Sebab kita selalu putus asa? FIkir2kanlah....

Jika diteliti semua ayat dalam Al-Quran, maksudnya sangat mendalam. Dan sangat bertepatan dengan kehidupan kita. Kerana ia adalah kata2 Allah kepada hambaNya. Bila ia dikatakan "Kalam Allah", maknanya ada SESUATU yang sangat special tentang semua ayat itu jika diteliti dengan baik. Cuma, ia terletak pada kita ummat Islam. Sejauh mana kita menjadikannya sebagai Imam kita? Ke sudah ta'sub dengan teori2 Barat? Bukanlah bermakna akoo ingin menolak teori Barat, namun, jika kita terlalu bergantung kepada teori mereka tanpa cuba mengaitkannya dengan Al Quran, sampai tidak menjadikan Al Quran ini sebagai panduan, KITA TELAH TERTIPU!

Rabu lepas, akoo ke satu kuliah hadis di surau kolej. Ada satu cerita yang sangat mengkagumkan akoo. Di mana, ustaz yang menyampaikan kuliah tersebut membuat satu analogi berkaitan BENDA YANG KITA AULAKAN(DAHULUKAN).

Kata beliau,

"Ibadah ni manusia xpentingkan dia. Sebab tulah pape hal, diorang lebih pentingkan mende lain daripada ibadah. Baiklah, cakap pasal penting xpenting. CUBA KITA AMIK CONTOH PERGI TANDAS. Pergi tandas ni tuan2 sekalian, kita sangat utamakannya. Yelah, kalo ada PANGGILAN DARI TANDAS, kalau tengah belajar pun kita tinggal, hatta kalau kita tidur pun, kita sanggup bangun, kalau takut sangat nak pegi, SANGGUP KEJUT KAWAN UNTUK TEMANKAN. Lihatlah macam mana kita pentingkan pergi tandas tu. Jika kita mampu jadikan ibadah kepada Allah ini seperti pergi ke tandas itu, kita akan jadi seseorang yang mementingkan ibadah"


Mantap! Akoo sangat kagum dengan orang yang Allah kurniakannya ilmu analogi ni. Dengan analogi, kita mampu menerangkan benda yang susah menjadi sesuatu yang senang difahami oleh orang lain. Jika kita lihat, banyak pendakwah2 hebat seperti Nik Aziz cukup pakar dalam membuat analogi. Dalam debate(perbahasan) sendiri, apabila seseorang itu dapat membuat analogi dalam hujahnya, orang akan mula mengeluarkan perkataan "Fuyyooo!!!".


Jadi, buat semua Dai'e yang ingin menegakkan agama Allah sekalian, jom belajar ilmu analogi!


0 comments: