Recent Posts

Tuesday, February 24, 2009

::"beramallah dengan Islam, nescaya kamu akan sihat"::


"Awak rasa macam mana nak hindarkan kanser cervix ni, selain ada vaccine sekarang? Vaccine tu pon xdibuktikan 100% dapat menghindarkan kanser tersebut" tanya tutor.

"Kena cari bini yang betul2 boleh dipercayai, supaya dia xada multiple partner(xbertukar2 pasangan)." jawab seorang pelajar cina. Semua tergelak.

"Bukan tu saja, pompuan pun kena pastikan suami dia setia dan xmain ngan pompuan lain." jawab seorang pelajar India pula. Keadaan makin meriah.

Setiap kali akoo menjalani sesi PBL(Problem Based Learning) di fakultiku, ada saja kata2 dari sahabat2 non muslim termasuk pensyarah sendiri yang membuatkan akoo berfikir. Sehinggakan akoo selalu berkata dalam hati apabila mereka seperti keliru tentang sesuatu fakta, "Sebenarnya, apa yang mereka sedang cari itu ialah Islam."

Percayalah, apabila anda mendalami ilmu perubatan ini, anda akan lihat betapa cantiknya "din" yang diturunkan oleh Allah Taala ini. Memang itulah manual untuk manusia. Jika tidak mengikutnya, maka timbullah pelbagai masalah. Seperti dalam kes kanser cervix(cervical cancer), banyak kes yang berlaku kerana perbuatan bertukar2 pasangan. Dan hal ini memang dilarang dalam Islam, bahkan barang sesiapa yang berzina selepas berkahwin dalam Islam, layak direjam sampai mati.


Ya. Manusia sekarang seperti sedang mencari penyelesaian untuk pelbagai masalah yang timbul. Namun, ramai yang tidak nampak, bahawa penyelesaian bagi segala masalah itu adalah kembali kepada Islam. Orang pernah pening tentang soal ubat batuk yang dijual oleh doktor2 secara berlebihan, termasuk dalam botol besar. Jadi, mereka mengambil penyelesaian, mempaketkan ubat batuk dalam botol2 kecil sebanyak 16ml sahaja. Apa kesannya, memang betul masalah penjualan ubat batuk secara haram itu dapat dikurangkan, namun, harga ubat pula melambung. Mana taknya, satu botol, perlu dilekat sticker, kos botol plastik lagi. Kan dah bertambah kosnya.

Jadi? Makna kata di sini, sebenarnya penyelesaiannya ialah kembali kepada Islam. Jika manusia benar2 melaksanakan Islam, kita tidak perlu bimbang soal orang yang tidak amanah menjual ubat batuk secara haram. Kerana mereka yakin, walaupun orang xnampak, tapi Allah Maha Melihat.

Namun, cakap memang senang. Ke arah nak memahamkan orang kepada Islam itu bukan mudah. Dan, HIDAYAH ITU TETAP MILIK ALLAH. Ramai pensyarah2ku yang sedar akan hal ini, namun, mereka masih tidak dapat menerima Islam. Tapi, apa yang penting, kita mesti cuba menyampaikan, diorang mahu terima atau tidak, itu bukan kerja kita, tetapi kerja SI DIA!

"BERAMALLAH DENGAN ISLAM, NESCAYA KAMU AKAN SIHAT"
~doktorbonot~

0 comments: