Recent Posts

Monday, May 11, 2009

Ayuh menuju mampu!


"Fardhu kifayah itu, apabila dah ada orang lain buat, kita xpayah buat!"

Alasan... Walaupun akoo pernah menulis bahawa jangan terlalu beralasan dalam sesuatu tindakan, sebenarnya, alasan itu sangat penting. Tanpa alasan, semua kita nak buat tanpa fikirkan kesannya. Tanpa alasan, seseorang itu, akan menjadi kurang kritikal dalam berfikir. Jadi, selepas ini, semua yang membaca artikel iniharus menjadi seorang yang BERALASAN. Hehe.. Namun, jangan terlalu beralasan, sehingga kita menjadi seorang yang pengecut.

Apa kaitan alasan dengan "fardhu kifayah"? Macam xde kaitan je. Bagi akoo, kedua2 perkara ini sangat berkaitan. Ya, sebagai contoh, apabila ramai melihat hukum berdakwah itu fardhu kifayah oleh sesetengah ulama', mereka hanya memandang ringan terhadap dakwah itu. Dan, mereka mengatakan, "cukup rr tu ko bawak dakwah, kira akoo lepas rrr, sebab kan dakwah tu fardhu kifayah?"

Seorang rakanku pernah menyebut, sebenarnya, kita telah salah faham tentang fardhu kifayah. Sebenarnya, fardhu kifayah itu sangat penting. Sebab itu ia dinamakan "fardhu", bukan perkara sunat. Jadi, sebenarnya, perkara fardhu kifayah ini perlu dianggap sangat besar. Kerana apa? Kerana perkara fardhu kifayah ini, selalunya berkaitan dengan masyarakat. Tanpa perkara itu, masyarakat kurang sempurna. Sebagai contoh, menjadi doktor Islam. Tanpa golongan ini, siapa yang bakal menjadi menteri kesihatan jika Islam memerintah suatu hari nanti? Tanpa golongan ini, sampai bila pembedahan akan dijalankan tanpa pengharapan 100% kepada Allah Taala? Tanpa golongan ini, sampai bila ujian2 yang sensitif seperti "breast examniation" akan dilakukan oleh lelaki? Tanpa golongan ini, sampai bila anak2 yang dilahirkan akan disambut oleh lelaki?

Islam untuk semua! Bagi akoo, setiap manusia diciptakan Alah Taala dengan kemampuan dan special masing2. Walaupun kadang2, seseorang itu OKU(Orang Kurang Upaya), namun, dia tetap mempunyai kelebihannya sendiri walaupun secara zahirnya kita hanya memandang kekurangannya. Fahamnya apa? Fahamnya, kita perlu tahu kelebihan kita, dan apa yang boleh kita sumbangkan untuk menegakkan kalimah Allah!

Ungkapan "akoo xde ilmu" sudah lagi tidak relevan. Kerana, mungkin kita tidak ada ilmu seperti ulama' atau orang yang benar2 mendalami agama. Tapi, dengan ilmu sedikit yang kita ada, mungkin ilmu itu, tiada pada orang lain. Akoo ulang, ISLAM UNTUK SEMUA. Jika kita hanya pandai bermain gitar, maka sebarlah Islam dengan ilmu itu, jika kita budak skema dan academician, maka belajarlah bersungguh2 dan sebarkanlah Islam dengan kajian2 anda, jika anda yang jenis sosial dan xsuka poyo2 ni, maka bergaullah dengan mad'u yang sangat ramai memerlukan bimbingan dari kita yang memahami Islam. Reti menulis je, xreti bercakap? Buatlah blog. Jadi, yang pentingnya, kita perlu kenal, apa kelebihan kita.


Dan, tidak lupa juga, akoo pernah menulis jangan jadikan alasan sebagai penutup jalan, bahkan sebagai batu lonjakan untuk kita maju ke depan. Jika "akoo xde ilmu", dan akoo sedar bahawa akoo perlukan ilmu tersebut, maka akoo kena mendalami ilmu tersebut, barulah akoo mampu untuk membuat sesuatu. Inilah pemikiran yang perlu ditanam dalam diri ummat Islam.

Suatu penyakit yang melanda ummat Islam. Cintakan dunia dan takutkan mati! Kemudian, mereka lupa satu perkara yang sangat penting, bahawa DIRI MEREKA BEGITU BERHARGA. Bangkitlah ummat Islam!

1 comments:

nurul said...

"bahawa dirimu begitu berharga"
mcm iklan kecantikan plak..uhuhu..btol2..ana pn sependapat..org skrg sering bralasan xcukup ilmu...kalo begitu beri ana satu tarikh ble ilmu anta nk cukup..jwpnnye smp mati pn tidakkn?
so instead of kte mngeluh xcukup ilmu y not kte berusaha untk memenuhkn ilmu y kurg di smpg ilmu y ada 2 sebarkanla dkt org...so pemahaman kte pn akn lbh jelas...kte untung islam pn untung...