Recent Posts

Saturday, May 23, 2009

kenapa?


"Kenapa mak menangis?" tanya si anak, melihat ibunya mengalirkan air mata.

"Tak, bawang ni..." jawab si ibu. Si anak mengangguk faham.

Saat yang menyedihkan mula tiba(baca dalam suasana yang sentimental), ayah telah pergi menemui Yang Esa. Sekali lagi si ibu mengalirkan air mata.

Kemudian, si anak pelik, lalu bertanya, "Aik, kenapa mak menangis? Takde bawang pon kat sini?". Si ibu blur, dalam hatinya menyebut,"Sabor je le...." Hehehe..

"Ilmu itu bermula dari kekeliruan", pesan seorang ustaz yang selalu berkuliah di kolejku. Akoo rasa, akoo mula mendalami maksud ustaz tu. Apa yang perlu dipegang, tidak ada sesuatu pun yang diciptakan oleh Allah Taala tanpa tujuan, atau sia2. Kalau Allah Taala wat satu2 benda tu, mesti ada "sebab". Fahamnya apa? Fahamnya, kitalah yang perlu meneroka sebab2 tersebut. Macam mana? Ia bermula dengan "kenapa". Itulah ilmu.

Cuma, kadang2, ada golongan yang menyekat percambahan ilmu tersebut. Mereka cuba menyekat pertanyaan2 sebegini. "La, xyah banyak tanyalah..." Ditambah pula dengan mengeluarkan dalil, "nak jadi macam Bani Israel dalam Surah Baqarah ke banyak tanya sangat ni?". Masa tu, otak akan mula disekat. Dan, apabila mula saja nak bertanya, akan timbul satu ketakutan, takut akoo buat salah. Takut akoo jadi macam Bani Israel.

Bagi akoo, mereka yang mengeluarkan kenyataan2 sebegitu, sebenarnya sedang "play safe". Orang sedang bertanya kepadanya, tetapi dia tidak mampu mengutarakan satu jawapan yang konkrit. Jadi, timbullah untuk menyalahkan orang yang bertanya, takut2 MARUAH DIRI tercalar. Bagi akoo, ini peribadi yang tidak sihat. Jika kita xtahu, cakap saja xtahu, dan kita akan berusaha mencari jawapan. Itulah yang paling baik. Ini tidak, akoo xtahu, tapi akoo kena jaga standard diri akoo, nanti orang kata akoo bodoh pulak, jadi baik akoo membodohkan orang lain. Itulah bahasa kasarnya.


Ummat Islam perlu sebati dengan "KENAPA". Kerana di sebalik kejadian ayat Allah Taala itu, tersirat seribu rahsia. Inilah rahsia tokoh2 Islam dahulu berjaya menguasai pelbagai bidang ilmu. Dan, tak lupa juga, tokoh2 barat seperti Isaac Newton, yang sebati dengan KENAPA. Newton mampu berfikir KENAPA objek itu tidak bergerak? Kenapa buah epal jatuh ke bawah? Dan, di situ timbulnya ilmu graviti yang akhirnya diguna pakai dalam pelbagai teknologi. Timbul ilmu geseran dan cara untuk mengurangkannya. Jika difikir balik, kan bodoh persoalannya tu? Apa barang tanya kenapa objek tu tak bergerak. Jadi, itulah pemikiran yang membuat kita tidak mampu bergerak jauh.

Jadi, ayuh sama2 kita sedarkan diri kita! Budak kecil yang xtahu apa2 perlu dijadikan contoh. Mereka xtahu, mereka akan bertanya. Dan, daripada proses itulah, lahirnya kita yang mampu berfikir sebegini pada hari ini.

1 comments:

nurul said...

hehe..tringat dulu kecik2..cikgu enlish slalu pesan ingat 5 Ws n 1 H
Why, When, Where, Who, What and How...dulu mase tcher aja xplak trpke bnd2 ni brguna tuk hari muke...
huhu...so pendek kate ble nmpk sesuatu pnciptaan 2 tnyela pada diri dgn 5 Ws and 1 H...insyaAllah kte akn dpt most of the answer akn setiap ape y trjd dlm dunia...sbb Allah xjdkn sesuatu 2 dgn sia2..