Recent Posts

Monday, May 25, 2009

JELAS


"Orang yang gagal, xsemestinya bodoh. Bahkan, bagi saya, golongan inilah yang mempunyai nilai intelek yang lebih tinggi. Cuma, mungkin silapnya, soal KEYAKINAN. Dan, sejauh mana golongan ini BERSEDIA." Seorang lecturer India memberikan motivasi kepada budak2 supplement.... termasuk akoo.

Rasa diri ini BODOH datang lagi. Seperti sudah jadi mentaliti. Secara teori, memang mudah untuk hindarkan mentaliti ini, namun, realiti itu penuh "SUSPEN". Namun, ia tetap tidak akan jadi penghalang buat diri seorang pemuda yang beraqidah, selagi mana kita JELAS! Jelas apa? Ha.. itu yang kita xtahu. Kui!Kui!Kui!(Gelak cara buku UJANG)

Pernah satu ketika, sewaktu di STAR dahulu, dalam satu ceramah motivasi bersama seorang motivator yang agak terkenal di Malaysia ini, ditanya, "Siapa dekat sini merasakan diri dia BODOH?". Akoo mengangkat tangan. Dan, nampaknya, memang akoo sahaja yang mengangkat tangan. Dan, sememangnya tindakan akoo itu seperti satu kesalahan, YANG BESAR. Kerana, akoo dianggap main2 dalam slot tersebut. Mungkin cikgu juga malu denganku pada saat itu. Namun, tak apa, akoo gagal memahamkan mereka apa maksudku. Dan akoo tetap berpegang, yang penting, JELAS. Jelas apa?

Dunia akhir zaman. Manusia semakin TIDAK JELAS. Tidak jelas dengan tanggungjawab mereka. Tidak jelas dengan apa makna dia dilahirkan di muka bumi ini. Pernah terfikir x, apa rasanya matlamat hidup mat2 rempit dan kaki2 disko? "Hidup ni sekali je beb.. Jadi, sebelum gua masuk neraka, baik gua enjoy puas2 kat dunia ni.." mungkin itu jawapannya. Mereka JELAS apa yang mereka lakukan itu salah, cuma, mereka TIDAK JELAS Allah itu Maha Pengampun. Ditambah pula dengan mentaliti golongan "agamawan" ini, mengatakan seperti golongan ini memang kompem neraka.

Jika ditanya kepada budak2 "BAIK" dalam bahasa mudahnya, kenapa mereka hidup? Rata2 akan menjawab, "untuk mendapat Mardhatillah(keredhaan Allah)". Namun, realtinya... ianya sekadar dibibir. Fahamnya apa? Mereka JELAS(mungkin bukan jelas, tapi sekadar TAHU) itulah tujuan hidup mereka, tapi mereka TIDAK JELAS, apa yang perlu mereka lakukan dan sememangnya ungkapan itu tidak lebih daripada sekadar ANGAN2.

Sabda Nabi SAW:-
"Kebanyakan perkara yang aku BIMBANG melanda ummatku ialah MENURUT HAWA NAFSU dan PANJANG ANGAN2..."

Perkataan "bimbang" Nabi SAW di situ, bermakna, kita harus jaga2 dengan 2 perkara ini. AWAS! signboardnya kalau dijalan2 raya. Orang yang JELAS sangat berjaga2 dengan 2 perkara ini. Sebab itu, orang yang JELAS, datangkanlah dugaan apa sekalipun, letaklah di mana sekali pun, bekerjalah di sektor mana sekalipun, dia tetap akan meneruskan APA YANG PERLU DILAKUKAN DAN DIA TAHU KENAPA DIA MELAKUKANNYA.

Persoalannya, apa yang perlu dilakukan? Kenapa ia perlu dilakukan?

Jika anda tidak menjawab soalan ini, bermakna, anda BELUM JELAS. Jika anda dapat menjawab soalan ini, jangan biarkan ianya sekadar soalan yang boleh dijawab, kerana ia SATU TANGGUNGJAWAB.

0 comments: