Recent Posts

Saturday, January 3, 2009

::tenang sungguh~::

"ada kawan aku tu, keje kat ********, gaji 2000 je, tapi dah boleh pakai kete sport beb... Nak wat camne, ramai orang nak bagi lulus stret test kete, hulur la duit kat dia."

Akoo hanya mampu menggeleng kepala. Nilah jadinya bila duit menjadi ILAH. Bukan Allah.

Akoo ke sekolah adikku. Maahad Tahfiz Darul Naim. Sampai di sana sewaktu maghrib. Suasana agak pedalaman. Keliling sekolah adalah sungai dan sawah padi. Masuk sahaja kawasan tu, rasa satu perasaan yang xdapat digambarkan dengan kata2. Dilihat pula budak2 semua berkopiah dan berjubah. Ya Allah, alangkah seronoknya kalau akoo dapat merasakan suasana begini. Melihat gelagat adik2 ni, akoo teringat suatu ketika dulu, akoo nak sangat masuk sekolah tahfiz apabila mendengar sang hafiz membaca surah ketika bulan Ramadhan.

Akoo nak sangat jadi macam diorang. Melihat diorang sahaja, dah merasa tenang. Mendengar diorang berkata2, apatah lagi. Namun, Allah taqdirkan akoo meneruskan pelajaran dalam bidang sains dan sekarang, di bidang perubatan. Tentu ada hikmahnya. Jika akoo tidak melalui semua itu, xjadilah Abdul Hakem seperti mana sekarang. Tapi, pape pon, hati ini memang teringin sangat merasakan suasana yang dikatakan "biah solehah".

Semasa di sekolah, ada yang kata KISAS biah solehah. Semasa di Matrikulasi, ada yang kata Nilam Puri biah solehah. Namun, tempatku bukan di situ. Jadi, macam mana akoo nak merasa semua tu? Dengki sungguh dengan kawan2 yang dapat merasai suasana tersebut. Tentu hati cukup tenang bila berada di situ.

Jadi, xada cara lain, nak wujudkan suasana itu di Fakulti Perubatan atau Universiti Malaya seluruhnya? Masih ada masa lagi............... InsyaAllah...

1 comments:

cahaya said...

realy2 miss that moment...!!!!!!!!