Recent Posts

Friday, July 4, 2008

::alhamdulillah... dah masok rejab akhirnya::

Saat yang ditunggu2 sudah tiba. Period ini dikenali dengan zon peningkatan ibadah. Alhamdulillah, syukur sangat2. Allah kurniakan kita nikmat untuk bertemu lagi bulan yang dikenali dengan nama Bulan Allah ini. Jadi, aku ingin mengajak semua, ayuh sama kita tingkatkan amalan kita bermula sekarang, sebagai persediaan untuk mengahadapi ramadhan yang bakal tiba.

Perlu diingatkan juga, peristiwa isra' dan mi'raj juga merupakan salah satu tarikh penting dalam bulan ini. Bukan sekadar ingat tarikh dia saja, tapi pengajaran di sebaliknya. Aku ambil satu sahaja, yang lain, kita sembang nanti hari isra' mi'raj nanti. Salah satunya ialah Allah HADIAHkan kita solat lima waktu. Kenapa saya menggunakan perkataan HADIAH di sini? Kerana Allah telah mengajar kita "cara berterima kasih kepadaNya".

Dalam satu ceramah Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkaitan dengan beriman kepada hari akhirat, beliau ada berkata, solat adalah salah satu tanda terima kasih kita kepada Allah. Manusia perlu berterima kasih kepada Allah kerana telah mengurniakan pelbagai nikmat seperti udara yang kita sedut semasa bernafas. Cuba kita hitung, berapa bilion liter udara dah kita sedut selama kita hidup di dunia ini?? Siapa yang mengurniakan itu semua kalau bukan Allah Taala. Alhamdulillah... Jadi, manusia ni, kalau xdiajar, xtahu cara nak buat, jadi Allah hadiahkan sembahyang kepada kita sebagai tanda kita berterima kasih kepadanNya.

Sebenarnya, sifat berterima kasih dengan pemberian orang lain adalah FITRAH MANUSIA. Ya, cuba anda memberi gula2 kepada kanak2, paling koman dia akan membalas dengan senyuman tanda terima kasih kepada anda. Itu hal kanank2 yang masih belum dapat membezakan yang mana haq dan batil. Inikan pula kita yang sudah baligh, kalau Allah dah kurniakan macam2 kat kita, jadi apa yang kita kena buat? Lu pikirlah sendiri.....

0 comments: