Recent Posts

Friday, July 11, 2008

::orientasi??::

rasa macam dah lama xmenulis... biasalah, bila dah duduk kat kampus ni kan... macam2 kerja kena buat... Ya Allah... Janganlah Kau sibukkan aku dengan duniawi sehingga aku lupa tugasku dalam menegakkan agamaMu..

Selama aku tak menulis ni, banyak juga isu2 yang seronok dibahaskan. Antaranya isu Bala yang menarik balik sumpahnya tentang kaitan Najib dan Altantuya. Tidak perlulah aku berburuk sangka, tetapi, memang tindakannya untuk menghilangkan diri bersama keluarganya sangat mencurigakan aku. Walaubagaimanapun, tidak perlu kita membuat kesimpulan secara membabi buta kerana selagi mana benda itu belum betul2 sahih, lebih baik kita bersangka baik. Tetapi, husnuzon2 juga, pada masa yang sama, kita juga perlu berwaspada.

Isu lainnya pula ialah isu PROTES yang mengakibatkan program itu di"protes". Tidak salah untuk berhibur dalam Islam. Tetapi, sekiranya badan yang ingin menegakkan Islam itu sendiri yang membenarkan perkara sedemikian berlaku(hiburan yang tidak syar'i), agak menyakitkan hati aku sendiri. Dan, pada pendapatku juga, jika benar ingin berdemostrasi, kenapa hiburan itu mesti berbentuk demikian??? Disebabkan hiburan itu, PROTES tersebut telah hilang fokus, orang datang bukan untuk menegakkan yang haq, sebaliknya mengamalkan perkara mungkar. Diharap apa yang telah berlaku ini akan menjadi iktibar buat PAS sendiri yang ingin menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini.

Itu isu nasional, ayuh kita masuk ke alam kampus. Aku ingin berkongsi tentang suasana yang berlaku di Kolej Enam UM yang mana kebanyakannya adalah pelajar medic. Apa yang berlaku di sini, senior2 mula oriented budak2 first year yang baru masuk. Apabila pelajar first year berjumpa dengan senior, mereka perlu "greet" dengan ayat2 yang menjatuhkan maruah sendiri, mereka tidak boleh memandang wajah senior(look down) dan kalau mereka melaporkan perkara ini kepada pihak atasan, mereka akan dimomokkan bahawa mereka tidak akan mendapat "buddy line".

Aku pernah bertanya kepada senior2 yang fikrah Islamnya bagiku sudah "jelas", kenapa tradisi2 sebegini perlu diteruskan? Why not just amalkan Islam, Islam dah ajar kita hormati yang tua, sayangi yang muda. Budaya salam hendaklah disebarkan, tidak perlu penambahan kepada salam tersebut. Tetapi, apa katanya, kita mungkin faham benda ni, tetapi bukan semua orang faham macam kita, jadi, senior2 fikir inilah method yang paling baik untuk merapatkan senior dengan junior. Aku xmampu berkata apa2 bila mana orang yang faham Islam itu sendiri berkata demikian, aku hanya mampu berhusnuzon.

Tetapi, pesanku buat senior2, Ya... mungkin bagi anda inilah yang merapatkan hubungan antara korang dengan junior. Tetapi, sedarlah, bila mana junior2 tidak meredhai apa yang telah anda lakukan kepadanya, nak wat camne beb?? Bila mana berkaitan dengan orang lain, jika kita ingin bertaubat, kita perlu cari orang tersebut dan settle ngan dia. Jadi, fikir2kanlah sebelum nasi dah jadi bubur. Kemudian, aku nampak, senior2 tidak mementingkan waktu solat junior, kenapa junior tidak turun ke surau tidak dimarah, tapi, kalau junior lawan sket, marah cam nak gile??? Ada juga senior Islam yang masih lagi melalak masa azan Maghrib tengah berkumandang. Apa barang ni beb!!!

Kesimpulannya, bukanlah aku menolak orientation ini 100%, tetapi bila mana ia dilakukan tidak berlandaskan Islam, maka itu yang menjadi masalahnya. Kembalilah kepada Islam wahai seluruh ummat Islam. Janganlah kita hanya mengambil setengah dan menolak yang lain. Bertaubatlah!! Selagi mana nikmat nyawa masih dikurniakan kepada kita.

0 comments: