Recent Posts

Wednesday, July 2, 2008

::ayuh berhusnuzon::


Aku kira, agak terlambat aku respon pasal isu ini, cuma, aku ingin melihat perkembangan isu ini sebelum memberi apa2 komen. Isu apa? Isu Anwar sekali lagi dituduh liwat. Bagiku, isu ini sangat menyakitkan hati, kerana setelah dipenjara bertahun, bila keluar, kuar plak statement mamat ni, dengan slumber, "Anwar xwat salah apa pon". Sakit hati bila mendengar. Tapi, itulah yang berlaku dalam situasi politik yang tidak mengambil Islam sepenuhnya.

Aku tidak tahu kesahihan berita bahawa isu ini ada berkaitan dengan Najib, dan bagiku, aku hanya mengambil berita itu sebagai halwa telinga. Jangan mudah percaya dengan berita2 sebegini. Aku sangat2 tidak suka mereka yang suka menuduh tanpa bukti yang sahih. Berhati2lah kita bila menyebarkan maklumat. Takut2 apa yang disebarkan itu adalah FITNAH.

"....Dan fitnah itu lebuh teruk daripada membunuh...." (Al-Baqarah:191)

Semua orang tahu pasal ayat ini, tetapi, masih tetap tidak ada perasaan gerun dalam hatinya untuk menghindari fitnah ini. Sedarlah, Allah memberi status fitnah itu lebih teruk daripada membunuh, maknanya, antara pembunuh upahan dengan pemfitnah upahan, sudah tentu pemfitnah upahan yang lebih teruk. Bunuh ni bukan mende main2 beb. Jika mengikut hukum Qisas, jika kita membunuh, maka hendaklah dibalas dengan bunuh, atau jika keluarga si mangsa memaafkan kita, kena la bayar denda(minta maaf, terlupa apa denda dia, kalau xsilap, kena tanggung sara hidup keluarga si mati). Bunuh ni melibatkan nyawa seseorang. Jika anda takut untuk jadi pembunuh, jadi anda seharusnya lebih takut untuk jadi PEMFITNAH!!


Jadi, bagiku, akhir zaman ini, media merupakan bapa segala pemfitnah. Media hanya mahu mempamerkan apa yang dikatakan HOT untuk tontonan ramai dan ada media yang dijadikan bahan politik kotor. Jadi, sedarlah wahai golongan media, jangan atas sebab tulisan dan paparan anda mengenai sesuatu isu, azab kubur menanti anda. Jadi, bagi sesiapa yang ingin menjaga diri di akhir zaman ini daripada menyebarkan fitnah, ayuh sama2 kita amalkan budaya husnuzon(bersangka baik) bagi berita2 yang belum pasti kesahihannya.


0 comments: