Recent Posts

Tuesday, July 29, 2008

::PERUBATAN ISLAM: bukan sekadar "womb to tomb"::


Hari ni akoo baru saja mendengar satu lecture di fakultiku. Lecturenya bertajuk "Family Health" dan lecturer menggunakan tema "womb to tomb".. Aku memang xcukup gempak dalam bahasa orang putih ni.. Jadi, bagi memahamkan akoo yang blur ni, lecturer tadi menerangkan apa maksud tersirat di sebalik tema tersebut. Beliau memulakan ucapannya dengan satu pertanyaan, "What is HEALTH???" Ada yang jawab sihat fizikal n mental, ade yang cakap "HEALTH is WEALTH"... Bagiku, Health atau Sihat bermakna sihat dalam 4 komponen manusia iaitu jasad, hati, akal dan roh. Jika semua komponen ini sihat, maka seseorang itu akoo copkan sebagai sihat.

Berbalik kepada tema yang diberikan oleh lecturer tadi, beliau mengatakan bahawa tugas kami sebagai doktor ialah menjamin kesihatan dari mula manusia dilahirkan(womb) hinggalah manusia masuk kubur(tomb). Akoo mula mengerutkan dahi bila kata2 ini dikeluarkan. Bagiku, statement tidak memandang kesemua komponen manusia tadi, statement ini hanya menitikberatkan soal jasad manusia, iaitu tugas doktor hanyalah menjamin kesihatan jasad manusia. TIDAK TEPAT!!! Seharusnya, bila seorang Islam itu bergelar doktor, dia bukan sahaja menjamin kesihatan manusia itu sampai dia mati, tetapi hendaklah menjamin kesihatan sehingga dunia selepas mati iaitu akhirat.


Ya, jadi doktor2 Islam masa kini sepatutnya perlu sedar bahawa tugas mereka bukan sekadar pada zahir pesakit itu sahaja, tetapi perlu menyentuh kesemua aspek komponen tubuh manusia, ITULAH ERTI DOKTOR SEJATI.. Berapa kerat doktor yang memulakan rawatannya dengan BISMILLAH??? Berapa ramai doktor yang tinggal solat kononnya terlalu sibuk dengan kerja?? Berapa ramai pula doktor yang hanya memandang duit semata2??? Ayuhlah ummat Islam sekalian, kita ubah situasi ini. Bukan kita hendak menunjuk2 kita ni alim dan wara' jika memulakan rawantan dengan bismillah, tetapi, itu menandakan bahawa kita hanyalah wasilah atau pengantara, Allah sahaja yang mampu menyembuhkan penyakit tersebut.

Berbalik kepada komponen manusia tadi, ada pesakit yang sihat jasadnya, tetapi hatinya sakit dengan maksiat yang dilakukan. Ada juga yang akalnya seperti terkena infection kerana telah dipengaruhi oleh ideologi2 kafirin. Ada yang rohnya sakit mungkin akibat starvation atau kebuluran kerana telah lama tidak diberi makan dengan zikrullah dan ibadah. Jadi, doktor2 Islam perlu mengambil peluang untuk merawat kesemua komponen pesakitnya. Kerana, PESAKIT SANGAT PERCAYAKAN DOKTOR. Jadi, rebutlah peluang ini wahai doktor2 Islam sekalian. Takbir~

0 comments: