Recent Posts

Thursday, July 3, 2008

::sambung mengenal diri sendiri::



Perkongsian kali ini pasal anatomi tubuh kita. Sepanjang setahun aku belajar anatomi ni, dapat aku simpulkan bahawa, dalam banyak2 bahagian badan kita:~
  • bahagian abdomen(bawah dada sampai tempat "ehem2")lah yang paling banyak organ
  • bahagian head and neck pula adalah bahagian yang paling kompleks kerana ia berkaitan dengan otak
  • bahagian thorax(dada) pula mempunyai 2 organ yang sangat penting untuk manusia, jantung n paru2.
  • bahagian upper limb(tangan) dan lower limb(kaki) pula, strukturnya lebih kepada tujuan pergerakan.

Sabda Rasulullah S.A.W., "Perut adalah punca pelbagai penyakit"...

Setelah mempelajari ilmu medic ni, baru aku dapat menghayati maksud sebenar hadis ni. Ya, seperti yang dah disimpulkan kat atas, abdomen merupakan bahagian yang paling banyak organ dan perut merupakan salah satu organnya. Tahukah anda, jika berlaku kanser di satu2 tempat, ia boleh merebak ke organ2 lain. Jadi, kalau kanser itu berlaku di perut, maka probability untuk merebak ke organ lain sangat tinggi kerana byk organ terdapat di situ.


Baiklah, mari kita kaji lagi, perut ini berkait dengan apa? Tepat sekali, sudah tentu berkait dengan MAKANAN. Ya, disebabkan makanan yang kita makanlah,banyak penyakit yang bakal Allah timpa ke atas kita. Jadi, amalkanlah sunnah Rasulullah S.A.W., seperti makan bila lapar dan berhenti sebelum kenyang, makan pakai 3 jari, pakai tangan kanan, dan jangan lupa:~ Bismillah. Seperti yang selalu aku tulis, percayalah, walaupun masih tidak dapat dikaji sekarang, tapi sunnah2 ini memang ada kebaikan untuk kita. Sebagai contoh, Rasulullah tidak menggemari masakan panas. Apa rasionalnya?? Tahukah anda, antara kanser yang selalu menimpa manusia terutama golongan Chinese ialah esophageal cancer. Di mana kanser ini didapati kerana selalu makan masakan yang panas sehingga boleh menyebabkan kanser dalam esophagus kita. Jadi, satu sunnah sudah aku buktikan kebaikannya, yang lain tu, ada, tapi, kongsi lain kali. Yang aku minta, yakinlah dengan Islam, nescaya anda akan selamat!!

0 comments: