Recent Posts

Tuesday, July 1, 2008

::perlukah aku menulis pasal Euro 2008??::


Ada ke tanya orang perlu ke aku menulis.... Apa barang la aku ni kan... Sebenarnya, memang aku adalah antara golongan2 yang KAKI BANGKU. Pape sport yang ada kaitan ngan kaki, memang CANNOT GO beb... Entah la... Disadvantage ini membuatkan aku agak kurang bersukan, kerana di sekolahku dulu, barang siapa yang xpandai main bola atau rugby dianggap MAT PERAM a.k.a XRETI BERSUKAN. Tension gak rr bila dilabelkan sedemikian, walhal, kalau sport2 seperti bola tampar, basketball ke, badminton ke, hatta main guli sendiri, memang agak enjoy aku bermain. Baiklah, cukup2. Ngaku jela ko xpandai bersukan kem...


Melihat kepada perlawanan akhir Euro 2008,(aku tengok final je), sedikit analisis dapat kubuat. Antaranya, gol yang dijaringkan oleh Spain, daripada Torres bagiku hanyalah nasib sahaja dan memang tidak puas bagi perlawanan di bawah kategori Final Euro 2008 hanya berakhir dengan gol yang sebegitu. Namun, dari segi permainan, memang Spain menguasai permainan. Germany nampak kucar kacir setelah gol mereka berjaya ditembus. (fulamak.. boleh jadi penganalisis sukan ni).


Namun, tujuan penulisanku kali ini bukanlah untuk menganalisi match tersebut, tetapi, pernah x anda mendengar bahawa antara rancangan Yahudi laknatullah untuk menghapuskan Islam ialah dengan sukan? Walaupun tidak tahu kesahihan tentang kenyataan ini, tetapi melihat effect daripada sukan itu sendiri dapat kulihat bahawa MEREKA TELAH BERJAYA. Ya, jika ingin bersukan, memakai pakaian yang menutup aurat bagi sesetengah orang membuatkan mereka tidak selesa dan ketinggalan zaman. Kemudian, kita sanggup menghabiskan masa kita yang berharga untuk menonton sukan2 yang dikatakan terkenal di dunia ini. Dengan sukan juga, wujud perkara yang diharamkan Allah, iaitu PERJUDIAN. Ya, mungkin kita tidak sedar. Tetapi, pengalamanku di sekolah dahulu, ada sahaja perlawanan bola, ajak bet. Mungkin bet itu hanya belanja makan di kantin, tetapi kerana perkara itu telah menjadi BIASA, maka pelajar2 tidak sedar bahawa yang mereka lakukan itu adalah PERJUDIAN. Nauzubillah.

Tetapi, jika yahudi menggunakannya untuk menghancurkan Islam dan jika sukan telah sebati dengan hidup ummat Islam, ayuh pejuang agama sekalian, kita gunakan sukan untuk dakwah Islam. Ya, apa yang aku nampak, jika sukan berjaya menjauhkan ummat Islam dengan Islam itu sendiri, sukan juga mampu mendekatkan ummat Islam dengan Islam. Buktinya? Sukan boleh dijadikan usrah, sukan boleh mengeratkan ukhuwah malah sukan juga boleh dijadikan medan dakwah bil hal(dengan cara memakai pakaian menutup aurat). Jika Micheal Ballack, orang bukan Islam bermain bola secara kasar, jika mampu, ummat Islam boleh turut menceburi bidang ini dan menunjukkan akhlak yang baik dalam permainan ini. Tunjukkan bahawa, kita bermain, bukanlah untuk kemenangan semata2, tetapi untuk mencari redha Allah S.W.T. Jadi, cabaranku buat golongan2 yang bukan kaki bangku sepertiku, teruskan bersukan sehingga ke peringkat yang lebih tinggi tetapi, dengan syarat ANDA MEMPAMERKAN APA YANG SEORANG ISLAM PATUT LAKUKAN.

0 comments: