Recent Posts

Monday, July 28, 2008

::YB mesti pakai Mercedes??::


Kebelakangan ini, akoo asyik menunggu berita2 yang syok untuk dibualkan.... Bagiku, media sekarang cukup bosan dengan kes Anwar dan "muzakarah" PAS UMNO yang dimomokkan... Tetapi, ada satu berita yang cukup menarik perhatianku, di mana ia menunjukkan keprihatinan seorang PEMIMPIN terhadap rakyatnya, siapa lagi kalau bukan Menteri Besar Perak, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin. Beliau mengeluarkan pendapatnya tentang Exco Kerajaan Terengganu yang ingin membeli 14 buah kereta Mercedes untuk pengangkutan tetamu kehormata sebagai SATU PEMBAZIRAN. Syabas!!!


Akoo memang cukup tidak faham dengan situasi yang berlaku sekarang. Apabila menjadi pemimpin, mesti kena ada kereta mahal2, rumah pon nak besar. Cuba kita imbau kepimpinan Umar Abdul Aziz di mana nak membeli baju pon, beliau lebih memilih baju yang kainnya adalah yang paling murah kerana takut dalam menggunakan wang rakyat. Akoo juga pernah bercerita tentang Menteri Besar Kelantan sendiri yang jika anda ingin tahu, rumahnya tidak seperti pemimpin lain di negara ini, hanya rumah kampung dan tidak perlu ada "PAK GUARD". Jika sekarang kerajaan baru mengambil inisiatif untuk mengambil sedikit dari gaji pemimpin untuk rakyat, Kelantan telah lama bertindak demikian. Dengan ambilan sedikit gaji itupun, banyak pemimpin yang panas punggung kerana seperti telah kurang pendapatannya.


Itulah lumrah duniawi. Manusia memang akan tidak pernah puas dengan apa yang ada padanya. Sedar atau tidak? 1 juta itu merupakan satu jumlah yang cukup besar bagi pakcik penjual Ais Krim dan mungkin merupakan perbelanjaannya untuk 2 tahun. Tapi, bila nikmat harta sudah ada di tangan, malah mungkin sudah lekat di hati, 10 juta pun dipandang satu jumlah yang sedikit. Itulah puncanya berlaku rasuah dan sebagainya.

Sedarlah wahai pemimpin sekalian. Anda akan ditanya tentang kepimpinan anda di akhirat kelak. KIta pon dah sedia maklum antara golongan yang mendapat perlindungan Allah di Padang Mahsyar adalah pemimpin yang adil. Jadi, rebutlah peluang ini untuk mendapat title tersebut. Tulisan ini bukan sahaja untuk pemimpin2 negara, tetapi untuk semua, kerana KITA SEMUA ADALAH PEMIMPIN, paling koman pon, pemimpin untuk diri sendiri.

0 comments: