Recent Posts

Thursday, July 24, 2008

::Jiwa besar yang disertai perancangan::


Sedang tengah syok2 buat kerja, ada la seorang sahabat datang kepadaku menerangkan tentang pendapatnya mengenai PSIPUM. Sahabatku ini mengatakan bahawa PSIPUM memang serabut dan tak sistematik.
"Ya, memang PSIPUM masih belum sistematik, tetapi usaha pimpinan PSIPUM yang ada sekarang bagiku sudah cukup mengagumkan bagi memartabatkan nama persatuan ini yang kian lama dah tenggelam. Bagiku, manusia hanya mampu melihat dari luaran, dan ada yang jenis suka mengkritik tanpa mengkaji secara lebih mendalam. Sikap manusia sebeginilah yang paling aku xsuka dan aku memang cukup anti dengan orang yang cakap main ikut sedap mulut je.... JIKA ANDA BENAR2 INGIN MELIHAT SESUATU ORGANISASI ITU SISTEMATIK, MAKA ANDA YANG KENA MULAKANNYA."

Kemudiannya, sahabatku ini juga ada mencadangkan satu idea yang cukup menarik untuk dibawa dalam sesi pimpinan PSIPUM yang akan datang. Dia mencadangkan agar PSIPUM menubuhkan sebuah website berbayar. Pada mulanya, aku agak kurang bersetuju, kerana kewangan persatuan ini agak goyah pada saat ini. Tetapi, dia cuba explain kepadaku apa significant PERLUNYA WEBSITE BERBAYAR. Apabila material itu tidak didapati dengan senang(free), maka itulah yang akan push kita untuk menggunakan atau update website tersebut. Penerangannya cukup jelas. Ini terbukti apabila ramai bloggers yang mendaftar secara percuma tidak istiqamah dalam penulisan blognya. Tetapi, majoriti yang membayar website mereka, constant dalam update website diorang. Ini kerana ada faktor PENDESAK di situ. Selain itu, website ini juga mempunyai pelbagai kegunaan untuk ahli persatuan sendiri di mana dalam website ini boleh berlaku perbincangan, boleh upload kertas exam pass year dan boleh digunakan untuk menambahkan dana. Syabas buat sahabatku ini kerana telah memberikan idea yang cukup bernas dalam membangunkan persatuan yang ingin menegakkan Islam di bumi perubatan UM ni.


Dalam topik jiwa besar juga, aku juga berborak dengan seorang ustaz yang cukup terkenal di kolejku. Ustaz ini mempunyai satu matlamat yang cukup hebat bagiku. Nak tau? Untuk pengetahuan semua, sekarang, ustaz ini telah mempunyai link dengan golongan2 media tv. Dan beliau sekarang selalu keluar dalam rancangan AL Hidayah. Kata beliau, "cuba kita renungkan, saya datang ceramah malam ni, lebih kurang 50 orang yang datang dengar, tetapi nak tau?, sekali rancangan Al- Hidayah disiarkan, lebih 1.2 juta orang yang menonton!!!" Ini bermakna, ruang lingkup dakwah adalah lebih besar. Dan nak tahu apa matlamat ustaz ini???? Beliau sekarang sedang cuba untuk membina syarikat production sendiri bagi menerbitkan filem2 yang berunsurkan Islam di mana kalau anda nak tahu, sekarang, di Malaysia, tidak ada satu syarikat production pon yang benar2 ingin menerbitkan filem untuk tujuan dakwah Islam. Cuba bayangkan sekiranya, filem2 yang bakal ustaz ini terbitkan nanti menjadi satu filem HIT, berapa ramai mad'u yang bakal kita tarik nanti... Jadi, sama2lah kita mendoakan agar usaha ustaz ini dipermudahkan Allah Taala.


Perlu diingatkan juga, pejuang Islam sekarang ini perlu lebih kreatif dalam berfikir, tidak memakai method2 yang lapuk untuk berdakwah. Jadi, ayuh BERJIWA BESAR!!!!

0 comments: