Recent Posts

Wednesday, April 29, 2009

Belajar bersalah, kerana kita tidak semestinya betul!


"Banyak orang sekarang, faham Islam ikut suka hati diorang je..."

"Dakwah ni, sebenarnya, xpayah pikir banyak2, cakap panjang2, yang penting, turun ke lapangan..."

Berfikir panjang. Dan, bila mana ada sahabat yang mengungkapkan demikian, akoo menjadi takut, takut2 akoo termasuk dalam golongan pertama. Namun, betulkah akoo perlu takut?

Dialog yang kedua juga benar. Kerana ia seperti kritikan kepada diri yang mungkin banyak cakap saja. "Ko nak bincang pasal dakwah, ko buat apa dalam dakwah?", soalan itulah yang bermain dalam hati akoo. Namun, betulkah persoalan sebegitu patut bermain dalam hati akoo?

Dalam kes yang pertama, memang benar, berfikir itu sepatutnya tidak boleh menggunakan logik semata2. Dalam kita memahami Islam, bukan hanya sekadar logik, namun, perlu dibatasi dengan akidah. Namun, adakah salah jika kita mempersoalkan sesuatu yang kita faham sedemikian? Bagi akoo, inilah yang berlaku kepada golongan2 anti hadis, fahaman sosialis.. Mereka cuba bertanya kepada kita yang "FAHAM ISLAM" tentang apa yang mereka faham tentang Islam. Namun, kita tidak mengurniakan jawapan kepada mereka, tetapi, terus MENGHENTAM mereka dan menyekat pemikiran mereka. "Haish... apa tanya macam ni. Mana buleh tanya soalan2 macam ni" "Apa faham Islam macam tu? Xbetul. Ko ni sesat dah ni"


Sedarlah, mereka sedang bertanya kepada kita tentang sesuatu persoalan tentang apa yang mereka faham tentang Islam. Mungkin cara pemahaman diorang salah, namun, kita yang tidak menyediakan jawapan untuk mereka. Jadi, salah siapa sebenarnya? Adakah salah mereka kerana berfikir begitu? Atau salah kita yang tidak menyediakan jawapan yang terbaik untuk mereka?


Dalam kes yang kedua, juga benar. Dakwah itu yang pentingnya turun ke lapangan. Namun, salahkah jika kita cuba membuka skop dakwah kita menjadi lebih luas? Daripada program yang seperti "SYOK SENDIRI" dan "POYO" pada pandangan muda mudi sekarang, kepada pendekatan "berani" yang mungkin boleh diterima dan menampakkan keindahan Islam kepada mereka. Itu yang cuba disampaikan. Cuba kita bayangkan, andai kata Islam menang suatu hari nanti di Malaysia ini, tidakkah golongan2 untake market ini yang tidak diberi kefahaman Islam yang bakal menjadi musuh kita nanti? Kerana apa? Kerana kita tidak memberikan kefahaman kepada mereka, kerana bagi kita, mereka sudah jauh tersesat, bagi kita, mereka sudah tidak ada harapan untuk kembali ke pangkal jalan. Fahaman mana yang ajar semua ini?


Kemungkinan apa yang akoo faham ini adalah "Islam ikut cara akoo faham sendiri". Namun, jika salah, teguran sangat dihargai. Kerana akoo yakin dengan kata2, "kita perlu berani menyatakan apa yang kita faham", sebab jika kita tersilap, ada yang boleh menegurnya. Kerana... PEMUDA perlu BERANI BELAJAR DARIPADA KESILAPAN!

Sekadar melayan pemikiran.

4 comments:

Anonymous said...

saya sgt setuju dgn pandangan awak...
kadang2 attitude sesetengah org islam lah yg membuatkan org memilih utk menjauhi islam. sepatutnya org2 yg 'alim' ni lah yg kena open minded, memahami dan memberi ruang utk org yg 'tak faham islam' utk lebih mendalami islam...
in short sesetengah org melayu islam ni tau agama tang hukum hakam fardhu je..tapi tang hubungan sesama manusia atau silaturrahim..haih..

Asy-syahid(to-be) Dr Hakem Al-Bonoti said...

tapi,xleh nak salahkan orang "alim" je... yang xbelajar agama pun, kalo tak tahu, patutnya mendalami ilmu tu.. baru xsekular/menjuzuk2kan ilmu.. akoo budak medic, jadi akoo xpayah tahu bab agama. Xbetul pemikiran camtu, patutnya kena tanam.. Walaupun akoo budak medic, tapi, akoo kena dalami ilmu agama.

Maknanya, jangan tengok slack kat orang yang belajar agama je, kita pun kena muhasabah diri balik.. Hehehehe....

nurul_syahid said...

tidak perlu menuding jari akan siapa yang salah.diri yang dtg dr lembah khinaan ni akur sbnrnye org yg alim ni bkn xambil berat.drg dah usaha mndekati kite cume mgkn care yg ada mmbuatkn kte meluat dgn org alim.oleh itu sang dai'e perlulah brfikir out of box akn method yg sesuai dgn jiwa si mad'u agar dakwah lbh brkesan..krn hati yg keras lmbat-laun akn cair jugak dan prcayela certain mad'u ni kdg2 segan nk mndekati sang alim atau ada je y mngkn membenci tp xbrmakne apbl mereka mmbenci kte pn ikt rentak drg...jzkk..sekdr pndpt..if salah silakan menegur

nurul_syAhid said...

xperlu salahkn sesiapa...diri yg dtg dr lembh y hina ini mersakan bkn si alim tdk ambil peduli @tdk mmberi ruang namun sstgh yg ada meluat dgn sang 'alim'yg dtg mmberi tegurn..mgkn method y ada tdk sesuai @kurg brkesan.oleh itu perlulah si dai'e brfikir out of box supaya mad'u menerima krn certain dr mereka sbnrnye merasa segan untuk mghampiri namun tdk kurg yg benar2 benci...namun kbencian dk perlu dbls dgn kebencian sblknye blslah dgn ksh sayang...sekdr mmberi pndpt..tegurlah andai trsalah kate..jzkk