Recent Posts

Friday, April 17, 2009

mungkin kita terlalu meMAYAHkan!

"Program Sukan berunsur dakwah" dengan "Jamuan Kelas". Hmm.. Mana satu nak pergi ya? Pikir punya pikir, JAMUAN KELAS! Kenapa? "Teruknya ko ni, dah la jadi exco, tapi tak support program persatuan sendiri. Kan lebih aula program dakwah? Jamuan kelas? Lagho tu.." mungkin ada yang berpemikiran demikian. Akoo tidak katakan pemikiran ini salah, namun akoo ingin mengajak untuk berfikir dalam angle yang lain.

"U semayang pukol brapa itu?" tanya seorang chinese melihat akoo gelisah semasa jamuan kelas, sebab waktu Maghrib dah masuk.

"Selalu, dalam pukul 7.30" jawab sahabatku di depannya.

"Tapi, saya selalu dengar, ada orang selalu cakap2 lepas Maghrib. Apa itu?" tanyanya lagi, berminat.

"Ooo.. Tu macam tazkirah. Just wanna refresh your soul" balas sahabatku lagi.

"LAMA ya U semayang. Saya nampak pukol 7.30 masuk. Itu 9.00 baru keluar" balas chinese tersebut.

"Semayang sekejap je. Kalau ada ceramah tu yang lama sket. U Buddhist kan?" akoo membalas.

"X. Kristian. Baru convert." balasnya dan sememangnya akoo terkejut ngan jawapan tu.

"Baru convert? O00.. Satu family convert la?" tanyaku, berminat nak tahu.

"X, saya saja. Yang lain, masih lagi Buddhist". balasnya.

"Pastu, family xmarah U convert ni?" tanyaku lagi.

"Belum bagitau. Alah.. xpe, kita sudah besar ma..."

Sekali lagi akoo kagum dengan "orang Kristian" di fakultiku. Dan, selepas mendengar kata2 itu dari sahabatku ini, akoo yakin, ramai lagi yang telah convert ke Kristian. Hebat! Mereka hebat! Namun, ada sesuatu yang lain akoo perasan dalam dialog tersebut, non muslim seperti nampak "Ibadah" dalam Islam itu sangat payah. Bahkan, perkataan LAMA dikeluarkan.

Namun, bukan non muslim sahaja yang melihat perkara ini. Orang Islam sendiri. Buktinya, soal "QIAMULLAIL" contohnya. Ramai orang Islam sendiri seperti takut untuk berqiamullail. Sebab apa? Takut hantu ke? Bukan... Sebab bagi mereka, qiam itu susah. "Tahajjud? Ish... Camne nak wat tu? Akoo xreti la..." "Kena tidur dulu kan? Akoo ni jenis tidur lambat, so, xleh rr nak qiam." Itulah kata2 yang sering didengar. Walhal, qiam itu sepatutnya menjadi rutin harian ummat Islam, dan merupakan salah satu rahsia kesihatan dan kebijaksanaan ummat Islam.


Jadi, mana silapnya? Adakah kita terlalu menampakkan bahawa ibadah itu PAYAH? Niat dalam arab ni kena baca leklok, nanti salah makna. Niat dalam hati tu kalau boleh kena baca serentak masa kita habis takbiratul ihram, jangan cepat sangat, jangan lambat sangat. Akoo tidak salahkan orang yang berpemikiran begini, kerana mereka mahu menjaga ibadahnya, takut2 tidak diterima Allah Taala. Namun, bila ia diceritakan atau disebarkan kepada golongan yang baru berjinak2 ingin mengenal Allah Taala, kita rugi dari sudut dakwah.

Contoh lain, bila berjumpa muallaf, soalan paling famous, "Sudah potong ek?". Banyak lagi perkara yang perlu diberi perhatian, seperti aspek aqidah supaya dia benar2 yakin dengan Islam. Tapi, seperti sudah menjadi mentaliti kita, masuk Islam, mesti kena berkhatan. Kita mengajukan perkara yang menampakkan bahawa Islam itu PAYAH. Bukan salah Islam, tapi salah ORANG ISLAM.

Sabda Nabi SAW,
"Mudahkan, jangan rumitkan"

(Yusuf Islam... Membawa satu fenomena baru dalam dakwah Islam.. Islam itu MUDAH)

Ya, kita perlu melaksanakan Islam sepenuhnya, namun, ia perlu dilakukan secara berperingkat. Bahkan, jikalau suasana memerlukan, nak tegakkan Islam, tidak perlu ditonjolkan nama Islam itu, seperti berjayanya Erdogan lakukan. Sebab itu akoo memilih JAMUAN KELAS, walaupun secara rasminya, nampak macam lagho bagi sesetengah orang, tapi, peluang dakwah lebih luas di situ! Macam biasa, xsetuju? Bagus... Lagi akoo suka.

2 comments:

Luqman5290 said...

"...Jamuan kelas? Lagho tu.."

sedih betul aku baca part tuh. yes, hidup Nabi S.A.W 100% dakwah. tapi 'dakwah' tu luas, bukan setakat bagi ceramah and ketuk pintu rumah orang ajak gi masjid je.

kalau jamuan pun leh jadi lagho, no wonder org cina n india x tertarik ngan islam. the people who 'represent' this deen are giving Islam a bad reputation

bOnOt said...

biasa rr tu man... ramai lagi dok mikir lagu ni. tapi, tu cabaran.. hok nok uboh pemikire sek2 ni sapo? ha... tu yang kita xtau...