Recent Posts

Wednesday, April 15, 2009

Ukhuwah itu SAKIT


Apa itu ukhuwah?

Ada yang akan menjawab, "makan suap menyuap". Haha.. Itu jawapan retorik.

Ada yang akan menjawab, "Ukhuwah itu bukan dengan kita selalu berjumpa, tetapi sejauh mana kita ingat sahabat kita dalam doa kita".. Ini jawapan orang tarbawi.

"Hasan Al Banna kata, selemah2 ukhuwah tu, berlapang dada, dan peringkat ukhuwah yang tinggi ialah ithar, bila mana kita melebihkan sahabat kita daripada diri kita sendiri." Hmm.. Ini jawapan orang yang banyak membaca, atau banyak dengar ceramah.

Baiklah, bagi akoo, jawapan sebagai seorang pelajar perubatan, UKHUWAH ITU SAKIT!

Sakit ke berukhuwah ni? Bukan ke ukhuwah tulah menjadi madu kepada perjuangan? Kalaulah sakit kita berukhuwah ni, baik xpayah berukhuwah. Rilex.. jangan cepat mentafsir ayat itu. Tengok dulu penjelasan dia.

Sabda Nabi SAW:
"Perumpamaan orang mukmin dalam berempati(empathy), berkasih sayang dan bersimpati antara mereka adalah seperti satu tubuh yang apabila salah satu anggota tubuh mengeluh sakit, maka seluruh tubuh yang lain saling menolongnya dengan tidak dapat tidur dan demam."
(Hadith Riwayat Muslim)

Benar, memang benar. Apabila kita sakit, seluruh badan akan bekerjasama. "Apa yang penting? Kerjasama.." kata Wonder Pets. Sekiranya tangan kita luka terkena mesin potong rumput, bukan tangan sahaja yang terlibat, saat itu, reseptor2 sakit ditangan kita akan menghantar impuls ke otak, inform bahawa tangan ni sedang sakit. Otak sebagai pemimpin badan akan bagi signal kat organ2 lain, bertindak agar tangan, sahabatnya yang sedang sakit dapat dibantu. Maka si jantung memainkan peranannya, bekerja lebih kuat, si darah mula memanggil kuncu2 untuk membeku pada kawasan luka, si mata mula menangis, tak nak tidur kerana tidak sanggup meninggalkan sahabatnya, tangan sakit keseorangan.


Menarik. Sangat menarik. Jika manusia sedar bahawa tubuh mereka sendiri, tidak pernah mementingkan diri sendiri, sifat itu pasti dihindarkan. Itu baru sebut pasal luka, belum lagi disebut soal jangkitan(infection), radang(inflammation) dan sebagainya, memang cukup jelas semua entiti dalam badan memainkan peranan. Kalau nak diikutkan, jantung boleh saja "buat dek...." dan biarkan tangan tu sakit keseorangan, otak xpayah bagi signal kat organ lain tangan tengah sakit, biar jela dia nak sakit, banyak lagi KERJA LAIN organ lain nak buat. Tapi tidak, mereka tidak pernah berfikir demikian, kerana bagi mereka, SEMUA PENTING. Kalau satu dalam kesusahan, kena tolong walaupun aku banyak kerja lain.

Jadi, itulah ukhuwah bagiku. Dan, itulah yang diajar oleh Nabi SAW, walaupun diucap 1400 tahun dulu, tapi, sekarang, Sains telah membuktikan kesahihannya. Fahamnya apa? Ukhuwah itu sakit. Jika tidak sakit, itu bukan ukhuwah namanya, itu "kuah"(lengkuas dalam loghat kelantan). Tak setuju? Lagi akoo suka... Anda bakal mencabar minda.... Hehehe...

0 comments: