Recent Posts

Tuesday, April 28, 2009

berani berubah!


"Minda yang hebat, tidak akan sama pemikirannya dengan orang lain." pesan kawanku.

Pernah kita terfikir macam mana mat rempit berfikir? Bagi kita, mungkin ada yang akan fikir, "apa bodohlah diorang ni, tak sayang nyawa ke? Banyak lagi benda yang berfaedah diorang boleh buat." Tapi, si mat yang berjiwa rempit ini mungkin berfikir, "benda yang akoo buat ni bahaya, dan jarang orang buat, jadi, kalo akoo berjaya buat, bermakna, akoo ni hebat la.." Jadi, lagi bahaya, lagi mengancam nyawa sesuatu aksi, lagi puas hatinya bila berjaya dibuat. Kerana ia bakal digelar LEGEND.
(Bagiku, inilah jiwa muda yang perlu ada pada seorang pemuda! Mat rempit patut dicontohi!)

Kawanku pernah berfikir, "Akoo dulu pernah couple ngan budak tudung labuh Pastu clash. Skang ni couple ngan budak tudung biasa plak. Lepas ni, akoo nak cari awek free hair rr. Baru syok sket."
(Ya, jiwa ini juga perlu dicontohi. Semakin lama, semakin hebat. Syabas kawanku! Hehe...)

Sebenarnya, jika diperhatikan, manusia dibekalkan dengan cara berfikir yang sungguh unik. Mereka menginginkan sesuatu yang "BARU". Itulah manusia, lebih2 lagi mereka yang berjiwa muda. Dalam sirah sendiri, akoo terlupa nama peperangan tersebut, ada seseorang bertanya kepada Rasulullah tentang tempat untuk mereka berperang, "Adakah ini wahyu dari Allah atau ijtihadmu ya Rasulullah?". Lalu dijawab bahawa itu adalah ijtihad Nabi SAW. Maka, pemuda itu dengan berani, mencadangkan ditukar tempat ke tempat yang lebih strategik dan ternyata ideanya sangat bernas. Inilah jiwa pemuda yang harus ada dalam diri ummat Islam.

Dalam perang Ahzab juga menampilkan bahawa ummat Islam itu mesti berjiwa perubahan, seperti yang ditunjukkan oleh sahabat yang bernama Nuaim, yang meminta izin Nabi SAW untuk menjadi pemecah belah musuh Islam. Namun, dia meminta kebenaran untuk menghina Nabi SAW dan Nabi membenarkannya. Jika difikirkan minda yang tidak berjiwa perubahan, tak gila kerjanya menghina Nabi SAW. Kan Islam melarangnya? Namun, sedarlah, ia merupakan salah satu faktor yang menyumbang kepada kemenangan Islam dalam peperangan tersebut.


Namun, situasi sekarang amat menyedihkan, apabila golongan yang ingin berubah ini sering dicantas oleh golongan yang takut untuk berubah. Dikatakan golongan ini sudah tersesat dan menyimpang akidahnya. Benarlah kata orang, "apabila kita ingin melakukan perubahan, yang akan menentang kita, bukan musuh kita, tetapi kawan2 kita sendiri." Namun, mereka yang berani berubah sepatutnya tidak menjadikan ini sebagai alasan untuk down dan berada pada takuk lama. Kita mesti teruskan perjuangan.

Ya, bagiku, memang perlu ada satu transformasi dalam dakwah Islam. Bukan maknanya kita mentransformasi Islam. Islam itu tidak perlu diubah, tapi, dari segi kita nak menyampaikan Islam itu sendiri. Ini kerana akoo berpegang kepada orang muda, sukakan benda baru, cuma kita sahaja yang tidak menyediakan alternatifnya. Jadi, jika kita bawa benda baru yang ada unsur Islam di dalamnya, mungkin bakal menarik minat muda mudi dan "Fenomena Upin Ipin" patut diambil contoh. Sepatutnya, pandangan akoo, pendakwah Islam tak perlu lagi untuk masuk ke bidang nasyid, cukuplah dengan yang ada sekarang. Sepatutnya kita menembusi bidang dikir barat, kugiran, akustika, metal, indie dan sebagainya.


Mungkin penulisan ini seperti cakap lebat. Tapi, akoo memandang, jika ia mampu dilaksanakan, dakwah Islam mampu disampaikan kepada "untake market". Persoalan ini selalu bermain di fikiranku, "sambutan Maulidur Rasul dan sebagainya, memang kurang mendapat sambutan, namun, bila tiba Malam Akustika, penuh dewan dengan muda mudi, jadi kan bagus jika Malam Akustika itu dijadikan medan menyampaikan Islam?"

Sekian, salam berani berubah!

2 comments:

Luqman5290 said...

Akeng tulis blog supo ngan sajo2 cari nahas golongan fundamentalist jah. haha. Xpo2, syabas kerana berani cuba membawa perubahan

nurul_syahid said...

btol..sbb 2 kte jgn jd mcm dinasour..y xmmp adapt dgn prsektrn y dah brubah maka dinasour pn pupus...tp perubhn 2 mstlah brtepatn dgn syarak...jgn kalo dulu pki bj xda tudung ni ikut trend trkini pki skirt paras lutut plak..itu pn perubhn gak tp y mnjahanamkn..bek pupus mcm dinasourlah cam2...huhuhu..sekdr berjenaka dn mberi pndpt..andai salah hrp ditegur..jzkk