Recent Posts

Sunday, April 5, 2009

Sudah cukup rasanya menjadi BURUNG KAKAK TUA....

"Ko mintak orang berubah, ko pon kena berubah!"

Terkedu akoo seketika membaca kritikan di atas. Memang tulisan sebelum ini, mengambil kritikan sebagai muhasabah perlu dipraktikkan. Namun, praktikalnya bukan mudah. Kerana manusia punya nafsu, hati dan perasaan. Bila mana nafsu amarah memuncak, itulah puncanya kritikan dilihat sebagai satu penghinaan dan manusia tidak dapat menerimanya. Dalam hati mereka terdetik, "Isy.. Dia ni xtahu situasi akoo, sanggup dia cakap camtu"

"Orang yang paling kuat antara kamu, adalah mereka yang mampu menahan amarahnya"

Namun, jika kritikan dilayan sangat, prinsip mula hancur, dan diri mula goyah. Bila mana diri terlalu menerima kehinaannya, semangat mula runtuh. Daripada seorang yang berkobar2, menjadi seorang yang lesu. Dalam hatinya, "O00.. Macam ni akoo rupanya.. Patut la dia cakap camtu. Teruk la akoo ni". Persoalannya, adakah itu adalah MUHASABAH? Adakah muhasabah ini kita mengiyakan kelemahan kita sehingga prinsip dan semangat mengalami keruntuhan?

"Kalau camni la akoo, akoo memang xlayak untuk bawa dakwah ni. Baik akoo baiki diri akoo dulu, DAH BAIK, BARU BOLEH NAK DAKWAH"

Soalnya, bila tarikh dan masa kita akan baik? Selepas qiam 1 bulan? Selepas baca Quran seminggu? Kiranya selepas itu, baru kita akan kembali ke jalan perjuangan kita? Tidak!! Ini bukan MUHASABAH.... Jika inilah muhasabah, ia hanya melahirkan ummah yang MANDOM.. Ditegur sedikit, mula down. Mula mengasingkan diri. Maknanya mudah saja untuk hancurkan ummah, kritik semua orang, jadi, semua akan mandom..... jika itu muhasabah yang dimaksudkan.

Saidina Umar walaupun banyak bermuhasabah dan mampu menerima kritikan secara terbuka, namun masih tetap menjadi seorang yang bertenaga dan bersemangat dalam mentadbir negara. Apa rahsianya?

Bagiku, muhasabah perlu dibezakan dengan PUTUS ASA. Muhasabah adalah tangga untuk kita maju ke hadapan, bukan jalan mati untuk kita undur ke belakang. "Akoo camni,? Xbuleh, xbetul.... jadi akoo kena wat camtu." "Akoo camni, tapi sebenarnya akoo camni, xpe, dia xtahu. So, biarlah dia kritik, akoo terus jela apa akoo buat ni.. " Ya... Ini rahsianya. Baru betul... Bila mana ummah dikritik, dia akan bermuhasabah, dan ummah akan terus maju ke depan. Jadi, cara untuk memajukan ummah adalah dengan banyak mengkritik. Amacam?

Jadi, memang benar. Sebagai contoh, bila mana orang mengkritik, orang yang dikritik diibaratkan seperti burung kakak tua, yang hanya mampu berkata2, tetapi tidak tahu dan tak faham apa yang dikata, cakap je lebih, buatnya tidak. Jadi, jawapannya sudah ada! Kita sekarang ialah burung kakak tua, jadi, penyelesaiannya, kita harus memikirkan strategi untuk menghapuskan status kita sebagai burung kakak tua itu! Mungkin kita perlu berubah menjadi lebah, tidak perlu berkata2, buat kerja sahaja. Atau mungkin yang sang pengkritik nampak sebenarnya ialah topeng yang kita pakai iaitu burung kakak tua, di sebaliknya dia tidak tahu. Jadi, teruskanlah dengan apa yang kita usahakan dengan hati yang gumbira kerana sang pengkritik telah tertipu dengan matanya sendiri... Hahaha...

1 comments:

Anonymous said...

Salam..
Post ni dah lama.Sori sbb baru comment. Ada betul kata-kata adik ni.. Kita terlalu banyak mengkritik dan berhujah..Yang ni betul yang tu salah dan macam-macam lagi. Tapi x jugak dibuat-buat. Pandai bercakap je, tapi habuk pun x de. Kena berubah ni... Tq bnyk2.