Recent Posts

Friday, April 10, 2009

Ish... tak boleh la...


"Sesungguhnya orang2 yang dicabut nyawanya oleh para malaikat dalam keadaan MENZALIMI DIRI SENDIRI, mereka(para malaikat) bertanya, "Bagaimana kamu ini?" Mereka menjawab, "Kami orang2 yang tertindas di bumi Mekah" Mereka bertanya, "Bukankah Bumi Allah itu luas, sehingga kamu dapat berpindah dari bumi itu?" Maka orang ini tempatnya adalah Neraka Jahanam dan itulah seburuk2 tempat untuk kembali"
(An Nisa:97)

"Akoo tahu kita perlu tegakkan negara Islam, tapi kita datang U ni untuk belajar. Tunggu rr abis belajar dulu. Ni Islam sini, Islam sana, akademik tah ke mana."

"Alah... Dia boleh la wat sumer mende tu. Dia pandai cakap kat depan. Akoo ni sape la sangat. Orang pon xkenal akoo."

"Akoo xcukup baik la beb nak wat keje2 camni. Akoo pon tah ke mana."

"Xboleh, mak akoo xbagi buat benda lain selain belajar. Akoo xnak derhaka kat mak. Dosa besar tu beb!!"

Sirah membuktikan bahawa orang yang banyak ALASAN ini sangat rugi. Kita ambil contoh peristiwa Hijrah, ada golongan yang tak mahu berhijrah kerana takut, sayang nak tinggal kampung dan sebagainya. Akibatnya apa? Mereka ditindas di kampung halaman sendiri oleh musyrikin. Dan, yang lebih menyedihkan, takut punya pasal, terpaksa bersama tentera musyrikin dalam perang Badar dan dibunuh oleh Malaikat dan tentera Islam. Alangkah ruginya golongan ini! Semuanya kerana banyak songeh dan banyak alasan.

Jika dahulu, jika sesiapa yang pernah mengambil matapelajaran Kemahiran Hidup, antara ciri2 seorang usahawan yang berjaya ialah berani mengambil risiko. Dan masih ingat lagi kata2 keramat Anwar Ibrahim, "Jika takut ambil risiko, usah bicara soal perjuangan." Apa maknanya? Bermakna, kita perlu berani menempuh satu2 jalan, walaupun mungkin jalan itu nampak sangat berduri dan berliku. Namun, jika tidak dilalui jalan yang berduri ini, kita tidak mampu mendekati sebatang pokok yang penuh dengan buah yang sangat berharga. Jadi, mana satu pilihan hati? Tidak menempuh jalan tersebut, berlapar dan terus kebulur atau kita mengambil jalan, "Takpe, sakit sikit je ni. Kesenangan lepas ni lebih banyak daripada kesakitan yang ada."


Inilah yang diajar oleh Sang Murabbi, Nabi SAW. Baginda mengajar kita bahawa perjuangan kita ini tidak akan dihampar dengan karpet merah. Baginda telah dibaling najis, dibaling batu, dipulau, cubaan membunuh dan sebagainya. Ya, kerana baginda mengajar kita untuk tidak beralasan. Jika Nabi SAW jenis orang beralasan seperti kita, peristiwa hijrah xkan berlaku. "Ish.. xboleh la.. Nanti orang kafir tau, akoo kena bunuh.. xboleh2.. nanti siapa nak jaga rumah akoo. Ish... xboleh ni. Ish.. xboleh tu.." Itulah bayangannya....

Situasi sekarang, ummat Islam perlu KURANGkan beralasan. Akoo tidak mengatakan alasan itu tidak bagus. Bagusnya alasan ini, bila mana ia diubah menjadi LANGKAH BERJAGA2/KESELAMATAN dan menjadi MEDAN UNTUK KITA TERUS BERFIKIR MEMIKIRKAN ALTERNATIF YANG LEBIH BAIK. Jalan ini berduri, jadi, akoo kena pakai kasut dan seluar senteng sikit. Duri ni boleh buat luka, jadi baik aku bawa ubat luka. Ya, itulah sepatutnya pemikiran ummat Islam.

Yakinlah, "Jika kamu menolong agama Allah, Allah akan menolong kamu". Ada yang mempertikai orang yang yakin dengan ayat ini bila mana orang yang memperjuangkan agama, ramai yang lemah akademiknya. Namun, pemikiranku sangat2 bergolak mendengar pertikaian tersebut. Kerana minda kita akhir2 ini, memang melihat PERTOLONGAN ALLAH ITU SEMASA EXAM SAHAJA. Sehinggakan seperti boleh dibuat kesimpulan bahawa, kalo cemerlang, maknanya Allah tolong dia, kalo xlulus, maknanya, dia xditolong Allah Taala. Bagiku, pemikiran ini harus dijernihkan, kerana pertolongan Allah itu datang dalam pelbagai bentuk. Mungkin dia cemerlang dalam pelajarannya, tapi, kerja xdapat2. Mungkin dia banyak menolong agama Allah, tapi, akademiknya tidak seberapa, namun, ilmunya sangat tinggi, mana2 syarikat ingin mengambil dia bekerja, dia mampu menjadi seorang doktor Islam yang baik. Atau, paling tidak, mungkin tidak nampak di dunia kerana KEIMANANnya memang dahsyat, dan Allah memang menguji dengan tahap keimanannya, akhirnya dia dibalas di akhirat dengan balasan Jannatul Firdaus. Itulah maksud sebenar Pertolongan Allah.


"Susah la nak lulus exam ni. Akoo dah la fail first sem dulu. Dah la banyak xstudy." keluh si bonot.

"Sekarang ni, jangan cakap susah. MUDAH je!! Yang penting, mulakan study, fail xfail exam kali soal nombor 2. Tapi, yang penting, kena mula dulu. Kalau dah fail dulu, maknanya tahu la kan lemah subjek mana. Kalau dah tahu banyak xstudy, kenapa xstudy? Kalo banyak main game, kurangkan main game, kalo banyak tido, kurangkan tido, kalo banyak xfaham, boleh mintak saya ajar." pesan kawannya.

"Rasa macam kena tampar tu!!" bisik si bonot dalam hatinya.
Selepas ini, tiada lagi "Ish... xboleh ni..", yang ada "Ok! Kalo xboleh camni, kita wat camtu. So, kena jaga2 rr jangan sampai yang tu jadi camni"
~doktorbonot~

0 comments: